به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک ممکن است فکر می کنید نام تجاری چیزی است که فقط به بهترین شرکتها مانند اپل، گوگل و مک دونالد هستند. اما حقیقت این است که مهم نیست چقدر شرکت شما بزرگ و یا کوچک باشد؛ اگر در صاحب کسب و کاری هستید، باید درباره نام تجاری آن فکر کنید.

استراتژی انتخاب نام کسب و کار
استراتژی انتخاب نام کسب و کار

شرکت های بزرگتر دارای وجوه بیشتری برای صرفه جویی در نام تجاری هستند. اما برای ساخت استراتژی نام تجاری موثر به حساب بانکی اپل نیاز نیست. بسیاری از چیزهایی که می توانید برای کمک به کسب و کار خود انجام دهید تا به برجسته شدن، جذب مشتریان، به یاد ماندنی بودن محصولات بدون پرداخت هزینه ای برسید.

به طور خلاصه، هویت نام تجاری این است که مخاطبان شما شرکت شما را درک می کنند. اکثر کارشناسان بازاریابی توصیه می کنند به نام تجاری خود به عنوان یک فرد واقعی نگاه کنند. شما همچنین باید مخاطبین خود را به عنوان یک گروه از دوستان آینده نگر که می خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید، مشاهده کنید. برای اینکه این گروه را دوست داشته باشید و با شرکت خود ارتباط برقرار کنید، باید تأثیر مثبتی بر روی آنها داشته باشید.

بیایید نگاهی به استراتژی که به شما کمک می کند تا نام تجاری کسب و کار کوچک خود را به سطح بعدی برسانید بیاندازیم:

هویت نام تجاری خود را تعریف کنید

نام تجاری بیش از دیدن لوگوی شما در وب سایت دیده می شود. نام تجاری شما حتما باید درخور عنوان یک شرکت باشد؛ این ارزش ها و ماموریت شماست، این همان شیوه ای است که شما با مشتریان خود رفتار می کنید، این نگاه و احساس دارایی های بصری شما است.

بنابراین قبل از اینکه بتوانید با مراحل تاکتیکی بیشتری در استراتژی نام تجاری خود (مانند طراحی لوگو خود) پیشرفت کنید، باید وقت خود را برای مشخص شدن اینکه به عنوان یک شرکت چه کسی هستید را مشخص کنید یا به عبارت دیگر، هویت نام تجاری خود را روشن کنید.

انتخاب نام کسب و کار
انتخاب نام کسب و کار

چند مرحله برای این فرآیند وجود دارد:

تصور کنید که چه کسی هستید

اگر شما در حال حاضر یک ایده واضح برای نام تجاری دارید، این عالی است، اما اگر این کار را نکنید، خوب است. این فقط زمان کوچی برای انجام تحقیق در روح شرکت شما است.

سوالاتی از خود بپرسید که بتواند به شما در روند انتخاب نام کمک کند: اینکه شما به عنوان یک نام تجاری چه کسی هستید. وقتی هویت نام تجاری خود را تعریف میکنید، این سوالها را بپرسید:

اگر من مجبور شدم شرکتم را در سه حرف توصیف کنم، چه می شد؟

من می خواهم در بازار شناخته شوم؟

ماموریت ها و ارزش های اصلی شرکت من چیست؟

من چه می خواهم در صنعت چه کاری انجام دهم؟

هر چه وضوح بیشتری پیدا کنید که چه کسی هستید و چه چیزی می خواهید، بیشتر می توانید هویت نام تجاری خود را به یادها بسپارید و نام تجاری خود را برجسته و مشتریان را جذب کنید.

کشف کردن مشتریانی که هدف شما هستند

مرحله دوم از پروسه انتخاب نام که با فرایند طراحی لوگو هم مشترک است، انتخاب مشتریان هدف است. ممکن است واضح باشد چندین کسب و کار کوچکی وجود دارد که تمرکز زیادی بر فهمیدن اینکه چه کسانی هستند و کدام نوع محصولات یا خدماتی که آنها می خواهند ارائه دهند هست. اما کاملا غفلت می کنند و نمی دانند که چه کسانی در حال فروش محصولات یا خدمات به آنهاست. در نتیجه به علت درست نبودن نام تجاری آنها دچار مشکل می شوند.

برای تعیین مشتری ایده آل خود، زمان زیادی را صرف کنید. آنها چه کسانی هستند؟ آن ها چند ساله هستند؟ آنها چه نوع درآمد و تحصیلات دارند؟ آیا آنها عمدتا یک جنس هستند؟ آنها در شرکتهایی که با آنها کار می کنید چه می خواهند؟ برای آنها مهم است هنگامی که آنها از محصول یا سرویس شما استفاده می کنند آیا به آن نیاز دارند؟

وقتی می دانید که بازار هدف شما چیست، می توانید از آن برای هدایت استراتژی تبلیغاتی خود استفاده کنید. نتیجه نهایی یک نام تجاری است که واقعا با مشتریانی که مایل به کار با آنها هستید، ارتباط برقرار کنید.

POD خود را بسازید

مهم نیست که کسب و کار شما چیست، اگر شما می خواهید کسب و کار خود را نسبت به نیازهای که کشف کرده اید مقاوم سازی کنید مجبورید آنها را برجسته نشان دهید.

چیزی که کسب و کار شما را متفاوت از رقبای خود می کند نقطه تفاوت شما (یا POD) است. POD شما چیزی است که شما را ویژه می سازد. این چیزی است که یک مشتری تصمیم می گیرد که شرکت شما برای انجام کار با رقبای خود را انتخاب کند و باید در هر بخش از استراتژی نام تجاری خود قرار گیرد.

به این ترتیب از این طریق فکر کنید: اگر شرکت شما یک کمپانی بزرگ باشد، POD شما مخصوص شرکت شما باشد؛ این چیزی است که شما را به طور منحصر به فرد نشان میدهد. آیا از موارد اخلاقی تهیه شده در محصولات خود استفاده می کنید؟ آیا بهترین خدمات مشتریان در بین شما هست؟ کسب و کار خانوادگی شما در خدمت جامعه برای چندین نسل است؟ هر آنچه که هست، می بینید که کسب و کار خود را متمایز می کند و آن POD را به طور مستقیم به هویت نام تجاری می رساند.

برجسته کردن نام تجاری کسب و کار

شما می خواهید نام تجاری خود را برجسته کنید و متفاوت باشید. اما اگر میخواهید موثرترین استراتژی نام تجاری را داشته باشید، همچنین باید انگشت خود را روی پالس آنچه که در صنعت شما کار می کند (و آنچه که کار نمی کند) نگه دارید.

سهام خود را از رقبای خود و آنچه انجام می دهید، به دست آورید آیا شما متوجه شدید؟ به عنوان مثال، بگذارید بگویم شما یک شرکت مشاوره مالی جدید را راه اندازی می کنید. زمانی که رقبای خود را بررسی می کنید، متوجه خواهید شد که همه آنها در طرح لوگو رنگ های خنثی دارند. یا رقبای شما همه تلاش های بازاریابی خود را در فیس بوک به جای Instagram تمرکز می کنند. در حالی که شما (بدیهی) نمیخواهید نام تجاری رقبای خود را سرقت کنید یا آنها را خراب کنید. با توجه به روندهای صنعت بازاریابی، می توانید احساس کنید که چه چیزی با بازار ایده آل شما ارتباط دارد و شما می توانید بر اساس آن، هویت نام تجاری خود را بسازید.

نام تجاری خود را بصری در نظر بگیرید

هنگامی که شما تعریف کردید که چه کسی هستید، چه کسانی مشتری شما هستند، چه چیزی را به شما اختصاص می دهد و در چه موضوعی در صنعت کار می کنید، وقت آن است که در حقیقت طراحی نام تجاری خود را شروع کنید.

انتخاب نام تجاری کسب و کار
انتخاب نام تجاری کسب و کار

در اینجا چند مورد برای ایجاد نگاه و احساس نام تجاری خود لازم است بدانید:

یک راهنمای سبک برند

قبل از اینکه شروع به طراحی کنید، مهم است که جزئیات استراتژی طراحی خود را، مانند پالت رنگی نام تجاری، فونت ها و طراحی های انجام شده و غیره، بیاموزید. یک راهنمای سبک برند یک راه عالی برای سازماندهی جزئیات طراحی شماست و اطمینان حاصل کنید که شما، طراح شما و هرکسی که بر روی نام تجاری خود کار می کند، در همان صفحه با جهت برند شما قرار دارد.

تصاویری که در لوگو شما استفاده می‌شود تبدیل به قسمتی از هویت شما خواهند شد. قبل از نهایی کردن طرح لوگوی خود حتما مقاله انتخاب تصاویر برای نمایش نام تجاری را بخوانید تا بهترین تصویر ممکن را انتخاب کنید.

آرم لوگوی شما مانند صورت شما است

این اولین چیزی است که بسیاری از مشتریان شما هنگامی که با نام تجاری خود مواجه می شوند را مشاهده می کنید و این دارایی بصری است که بیشتر با کسب و کار شما مرتبط می شود. لوگو شما باید اولین چیزی باشد که شما طراحی می کنید، چرا که آن را به عنوان نقطه پرش برای همه تصاویری دیگر (مانند وب سایت شما و کارت های کسب و کار شما) عمل می کند.

کارت بازرگانی

اگر در کسب و کاری هستید، به یک کارت بازرگانی نیاز دارید و طراحی باید با لوگوی شما و سایر دارایی های طراحی شما منطبق باشد.

یک وبسایت

وب سایت شما مانند یک قطعه املاک دیجیتال شرکت شماست – و هنگامی که مردم از وب سایت شما بازدید می کنند، باید نگاه و احساس با سایر نام های تجاری شما سازگار باشد.

بسته به کسب و کار شما، ممکن است نیاز به دارایی های مارک تجاری اضافی (مانند بسته بندی محصول یا دفترچه ای از شرکتی) دارید، اما مهمترین چیز در ذهن چیست؟

مهم نیست که کدام یک از مشتریان با نام تجاری شما مواجه می شوند چه از طریق دیدن آرم و یا بازدید از وب سایت شما و یا بررسی یکی از محصولات شما در فروشگاه – نگاه و احساس طراحی باید سازگار باشد. اگر نام تجاری شما سازگار نباشد، شما دارید مخاطبان خود را سردرگم می کنید و اگر آنها گیج شوند، نمی توانید آنها را به میدان رقابت دعوت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *