جنگ های مشروبات گاز دار” برای بیش از ۱۰۰ سال بوده و استدلال “کوکا کولا بهتر از پپسی است” یا بالعکس، از قدیم الزمان بوده است. مردم پالت های مختلفی دارند و مانند چیزهای مختلف، این استدلال هرگز حل نمی شود.

چیزی که عیان است ، چرا کوکا کولا به طور پیوسته ، پپسی را در بازار نوشابه گاز مغلوب ساخته است. در حال حاضر، ما درباره اینکه کدام یک بیشترین پول را به دست می آورد صحبت نمی کنیم. هر دو شرکت پپسی و کوکا کولا شرکت های بزرگ با تعداد زیادی نام تجاری دیگر تحت حمایت خود هستند. اما ما به سادگی فقط در مورد طراحی لوگو دو شرکت صحبت می کنیم.

“PepsiCo ممکن است درآمد ۳۸ درصد بیشتر در سال ۲۰۱۱ از کوکاکولا آورده است. اما کلاهبردار آن ۲۸ میلیارد دلار نوشابه فروختند ، در حالی که PepsiCo تنها ۱۲ میلیارد دلار فروخت.”

موفقیت کوکا کولا یا پپسی

من معتقدم که کوکا کولا موفق بوده و پپسی شکست خورده است، با نام تجاری آن است. برای بیش از ۱۰۰ سال، کوکا کولا همان لوگو را استفاده کرده است. فونت تایپی که هر کس در سراسر جهان می تواند تشخیص دهد. البته که، در چندین زمینه مختلف نشسته و کلمه “کک” به آن اضافه شده است ، اما اساسا، همان لوگو بوده است. از طرف دیگر پپسی با لوگوی بسیار شبیه کوکا کولا شروع به کار کرد. یک فونت دست نویس قرمز. در طول سالها، لوگو پپسی با زمان تغییر کرده است. نسخه ی ۱۹۴۰ از لوگو پپسی عالی است و من آرزو می کنم که با آن دست و پنجه نرم کند. با این حال، آنها به حرکت درآمدند، رنگ آبی به آن اضافه کردند و از روندها پیروی کردند، یک اشتباه اساسی در برند.

نگاهی به این تصویر داشته باشید

مطالعه موردی طراحی لوگو | کوکا کولا و پپسی

 

تاریخچه لوگو کوکا کولا و پپسی

اگر شما از کسی خواستید که لوگو کوکا کولا را توصیف کند، احتمالا یک پاسخ در حد “آن حروف سرخ رنگارنگ” دریافت خواهید کرد. و از سوی دیگر، اگر شما از کسی خواستید لوگو پپسی را توصیف کند، احتمالا نسخه دیگری خواهید داشت، بسته به آنچه که آن را زمانی که بیشتر آنها را به یاد داشته باشید. نام تجاری کوکا کولا محدود به زمان نیست. سال خورده و کهنه نیست و هنوز هم عالی است. از آنجا که پپسی انتخاب می کنند که هر از چند سال روند طراحی را دنبال کند ، آنها باید یک لوگو تازه طراحی کنند.

استدلال مردم

بعضی از مردم استدلال می کنند که تصویر دایره ای پپسی قابل تشخیص است و واقعا هیچ کس آنرا انکار نمی کند. با این حال، چگونه آن را به یاد می آورید؟ آیا دایره ای است که پپسی در وسط  نوشته شده است(۱۹۷۳)؟ آیا نسخه ۱۹۹۱ لوگو همراه با یک خط قرمز بزرگ است؟ یا این نسخه خسته از دایره سال ۲۰۰۸ است؟ به نظر می رسد آنها متناسب با خلق و خوی خود می توانند آیکون خود را تغییر دهند. من باید استدلال کنم که لوگو Pepsi اگر موقعیت را انتخاب کرده و آن را با یک کلمه کلاسیک بیاورند، بهتر کار خواهد کرد. که می تواند بدون محدودیت زمانی، کلاسیک و نمادین (همه واژه هایی که با کوکا کولا همراه است) باشد، اما به علت بی توجهی، من احساس می کنم لوگو از رسیدن به اوج بازمانده است.

قوطیهای کوکاکولا
قوطیهای پسی

با نگاهی به تاریخچه قوطی های نوشیدنی هر دو شرکت، تغییرات لوگو و تحولات بیشتر آشکار می شود. لوگوی اولین قوطی پپسی به طور کامل با آخرین قوطی متفاوت است. همچنین به نظر می رسد که در سال ۱۹۹۰، کسی که مسئول طراحی قوطی های پپسی بود، به آنها ضربه زد و نوعی غریب گرافیکی دیسکو را طراحی کرد.

تاریخچه بسته بندی

با نگاهی به تاریخچه قوطی های کوکا کولا ، لوگوهای قابل تشخیص آنها همانند رنگ های برند آنها (قرمز و سفید) همواره موجود هستند. به نظر نمی رسید که آنها از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ از مسیر خود خارج شوند. جایی که آنها به نظر می رسید اشتباه گرفته می شود که آیا آنها واقعا می توانند یک بطری باشند. با این حال، متوجه اشتباه خود شدند و آنرا رها کردند و در سال ۲۰۰۲ آنها نگاه “کلاسیک” خود را تصویب کردند و از آن زمان تاکنون وجود داشته است. مطمئنا، آنها قوطی های نسخه محدود، قوطی های فصلی و غیره را منتشر می کنند اما این لوگو و رنگ ها همواره وجود دارد.

جاهای متعدد دیگری نیز وجود دارد که در آن استراتژی پپسی از بین رفته است. در دهه ۸۰ میلادی ، استراتژی تایید مشهور پپسی به چندین مشکل رسید. اولین شبیه سازی یک بازی فکری بود که مایکل جکسون را به دردسر متوسل کرد. در سال ۱۹۸۷، دیوید بووی (یکی دیگر از مشهورترین شخصیت های پپسی) متهم به تجاوز جنسی شد، و شرکت مجبور شد بلافاصله تبلیغ جدید خود را لغو کند.

خطاهای بازاریابی

یک رشته از خطاهای بازاریابی بد، مانند تبلیغ پپسی که سرگرم کننده برند رقیب کوکا کولا است، در حقیقت به کوکا کولا کمک کرد، منجر شد که پپسی با خیال راحت در نقطه شماره دو نوشیدنی های گازدار بنشیند (تا زمانی که کک رژیمی آنها را غافلگیر کرد). پپسی هر دو خرس قطبی معروف بابا نوئل و کوکا کولا را در کمپین تبلیغاتی “خنده دار” خود هدف قرار داد، که در واقع کمک به رقبای خود شد.

در ماه مه ۲۰۱۲، براد جیکمان، مامور ارشد خلاقیت جدید پپسی، با ایجاد یک کمپین جهانی جدید مواجه شد. او ۹ ماه و بیش از ۵ میلیون دلار برای کشف “کک محدود به زمان نیست ام  پپسی چرا” صرف کرد. این مدت طول کشید تا این کار را بکنید؟ این چطور ممکن هست؟ من فکر می کنم که این کار را با بند ۳ این مقاله انجام دادم، و قبل از تحقیق در مورد جایی که پپسی اشتباه می کرد، فهمیدم.

 “شما به یک مشاوره نیاز ندارید تا به شما بگوید که کوکاکولا چندین دهه برای تبلیغات از خرس قطبی و بابانوئل استفاده کرده است. این محصول  “کلاسیک” است و همه چیز در مورد برند، سنتی است. “

و در آن مشکل اصلی است. کوکا کولا پیام و هویت برندی را که دارد، همان لوگوی خود است. بی انتها و کلاسیک. از سوی دیگر، پپسی چیزی ندارد. آنها موفق نشدند که برند خود را در مردم رواج دهند. همه چیز مربوط به برند آنها به نظر می رسد که تصادفی است. تصادفی می تواند عالی باشد، اگر درست انجام شود. با این حال، هنگامی که “انتخاب تصادفی” چیزی نیست که شما دنبال آن هستید. این فقط یک اصطلاح است تسخیر شده است. مردم کاملا نمی دانند چگونه شما یا محصول شما را طبقه بندی کنند.

فقط به عنوان یک تمرین کوچک سرگرم کننده، نگاهی بیندازید و سایتهای کوکا کولا و پپسی را مقایسه کنید.

وبسایت کوکاکولا
وبسایت پپسی

در مقایسه وب سایت دو شرکت، من فقط از این دو عکس فقط می توانم ببینم که کدامیک از این دو شرکت در مقابل رقابت های خود هستند. من واقعا مطمئن نیستم که آیا پپسی یک شرکت نوشیدنی است یا آنها برای کنسرت ها بلیط بفروشند.

سخن آخر

چگونه پپسی میتواند آنرا مرتب کند؟ آنها باید یک مفهوم داشته باشند. آنها باید لوگو، بسته بندی و کل هویت برند خود را مجددا طراحی کنند تا آن را انعکاس دهند. اساسا، آنها باید آنچه را که سالها پیش انجام داده بودند انجام دهند. آنها باید دوباره شروع کنند و پیام کل برند خود را بازسازی کنند، یا پیامی را به عنوان یک برند بدست آورند، برای بازسازی کافی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *