انعطاف پذیری لوگو یکی از مهم ترین ویژگی های آن است که در طراحی و توسعه لوگو باید در نظر گرفته شود. این ویژگی لوگو تعیین می کند که شما می توانید از آن در مواقع مختلف و در قالب های مختلف به خوبی استفاده کنید. همچنین می توان گفت که یک لوگوی انعطاف پذیر لوگویی است که می توان برای چاپ هم از آن استفاده کرد. در حالت های ریسپانسیو هم یک لوگوی انعطاف پذیر، عملکرد بی نقصی باید ارائه دهد. تا انتهای این مقاله از مقالات آموزشی مونس خواه همراه ما باشید تا شما را با ویژگی انعطاف در لوگو ها و مزایای آن آشنا کنیم.

انعطاف پذیری در طراحی لوگو دقیقا به چه معنا است؟

انعطاف پذیری از ریشه Flexibility به معنی انعطاف یا انعطاف پذیری می آید. وقتی به یک لوگو لقب انعطاف پذیر را می دهیم، به این معنی است که می توانیم در مواقع مختلف از آن استفاده مفیدی ببریم. این لوگو می تواند هم طراحی زیبا داشته باشد، هم ترکیب رنگ مناسب داشته باشد و هم در پلتفرم های مختلف قابل اجرا باشد.

مزیت اصلی لوگوی ریسپانسیو این است که می توان از آن ترکیب رنگ های مختلفی استخراج کرد. این خود باعث می شود تا بتوانید در نهایت، یک استفاده مناسب از لوگو دریافت کنید. شاید همین الان بپرسید که مگر می شود ترکیب رنگ یک لوگو را تغییر داد و اصالت آن را حفظ کرد؛ ما در جواب می گوییم بله و به شما مشاهده تصویر زیر را پیشنهاد می کنیم:

انعطاف در تغییر رنگ لوگو
انعطاف در تغییر رنگ لوگو

مهم نیست لوگوی شما یک لوگوی نوشتاری، ترکیبی یا تصویری باشد؛ مهم این است که یک لوگو وقتی انعطاف پذیر باشد، می توان علاوه بر تغییر رنگ آن، گاهی پس زمینه آن را بطور کامل حذف کرد. این مزیت باعث می شود تا بتوانید از آن در مصارف مختلف با نهایت ظرافت استفاده کنید. دقت داشته باشید که لوگوی خروجی شما باید بی نقص باشد؛ زیرا استفاده شما گاها فراتر از یک لوگوی کوچک در فضای مجازی خواهد بود.

مزایای انعطاف پذیر بودن لوگو چیست؟

طراحی لوگو منعطف
طراحی لوگو منعطف

طراحی لوگوی انعطاف پذیر می تواند علاوه بر افزایش جذابیت آن، باعث افزایش کارایی و کاربرد آن در استفاده های مختلف شود. علاوه بر این، می توانید برای مصارف چاپ و استفاده در پلتفرم های مختلف هم لوگوی خود را براحتی استفاده کنید. در ادامه، هریک از این مزایا را بطور کامل بررسی می کنیم:

1. توانایی استفاده از لوگو برای چاپ

شما گاهی اوقات نیاز دارید تا طرحی دلخواه را چاپ کنید یا آن را برای مصارف مشابه استفاده کنید. در این حالت، باید بتوانید لوگوی خود را با کیفیت بالا و انعطاف کامل خروجی بگیرید تا بتوانید برای چاپ استفاده کنید. معمولا در چاپ، اندازه فایل چاپی بسیار بزرگ است و نیاز به لوگوی منعطف بشدت احساس می شود. پس برای پشتیبانی از لوگوی خود در این مواقع، سعی کنید لوگو را در نهایت انعطاف طراحی کنید.

کسب و کارهایی که از لوگو برای جاهای زیادی استفاده می‌کنند حتما باید به این نکته دقت کنند. نمونه این کسب و کارها طراحی لوگو پزشکی است که می‌تواند مثال آن را با مراجعه به صفحه مربوط مشاهده کنید.

2. استفاده از لوگو در پلتفرم های مختلف بدلیل ریسپانسیو بودن آن

لوگو بعنوان شناسنامه کسب و کار شما، قابلیت های مختلفی دارد که می توانید از آن در پلتفرم های مختلفی استفاده کنید. تصور کنید شما برای کسب و کار خود هم پیج اینستاگرام دارید، هم وب سایت و هم کانال تلگرام. در این حالت شما نیاز به لوگویی دارید که بتوانید در هر ابعاد و هر استفاده ای آن را بکار ببرید. بخصوص برای وب سایت که نیاز به خروجی گرفتن از فایل لوگو در ابعاد و اندازه های مختلف وجود دارد.

3. عملکرد مناسب در طراحی های بعدی

در دنیای مدرن امروز، طراحی های گرافیک فقط به لوگو ختم نمی شوند. شما در ادامه مسیر، قطعا نیاز به بنر ها و عکس های مرتبط با کسب و کار خود خواهید داشت. این بنر ها و عکس ها باید برای شما کاملا اختصاصی باشند. برای این منظور می توانید از لوگوی طراحی شده خود که قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد، استفاده کنید.

طراحی‌های بعدی هر لوگو بر اساس طرح اولیه آن انجام می‌شود. مهم است که طرح، حتی در صورت ابتدایی بودن هم جذابیت کافی داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد حتما مقاله جذابیت در طراحی لوگو را مطالعه کنید.

4. انعطاف پذیری لوگو دلیلی بر افزایش کاربرد

در استفاده های مختلف، می توانید از لوگوی خود کارایی بسیار مناسبی دریافت کنید. این به شرطی است که لوگوی شما انعطاف مناسبی داشته باشد. همانطور که در تصویر زیر می بینید، این لوگو ها در استفاده های مختلف، کاربرد داشته و در همه آنها هم عملکرد مناسبی از خود نشان داده اند.

انعطاف پذیری لوگو
انعطاف پذیری لوگو

نکته بسیار مهمی که در خصوص طراحی لوگوی انعطاف پذیر باید رعایت کنید این است که این لوگو را نباید بدون زیبایی بصری طراحی کنید و در نظر داشته باشید که لوگو منعطف است! در استفاده های مختلف، لوگو هم باید ترکیب رنگ خوبی داشته باشد، هم در یک نگاه زیبا و جذاب بنظر برسد و هم انعطاف پذیر باشد. کنار هم قرار دادن تمامی این پارامتر ها باعث می شود تا در نهایت، لوگوی شما کیفیت قابل قبول و طراحی بی مانندی داشته باشد.

جمع بندی

در این مقاله از مقالات آموزشی مونس خواه، به بررسی انعطاف پذیری لوگو و موارد مرتبط با آن پرداختیم. گفتیم که لوگو هنگامی می تواند انعطاف پذیر نامیده شود که بتوان از آن در مصارف مختلف استفاده کرد. برای مثال، بتوان آن را براحتی چاپ کرد، در سایز های مختلف خروجی گرفت و بتوان برای پلتفرم های مختلف مثل وب سایت و اینستاگرام آن را مورد استفاده قرار داد.

شاید شما نتوانید تشخیص دهید که لوگوی شما انعطاف پذیری خوبی دارد یا خیر. می توانید با تحقیق در این باره، اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین با افزایش تجربه، می توانید مطمئن تر شوید که لوگوی طراحی شده شما و دیگران، انعطاف پذیری مناسبی دارد یا خیر.

اگر باز هم نتوانستید تشخیص انعطاف پذیری لوگو را انجام دهید، مجموعه مونس خواه با ارائه مشاوره رایگان در طراحی لوگو همراه شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *