اهمیت طراحی لوگو با گسترش اینترنت و افزایش روز افزون برندها راهکار مناسبی شده است تا از این طریق بتوانید نام و علامت تجاری خود را در ذهن مخاطبان قرار دهید. لوگوی شما می ‌تواند حروف طراحی شده نام شرکتتان باشد. همچنین، می‌تواند یک تصویری که به عنوان نماد کسب و کار خودتان دامنه فعالیت شما را به نمایش بگذارد، را نیز شامل شود. این کار برعهده طراح گرافیک، شرکت طراحی لوگو یا طراحی آرم می‌‌باشد که از میان انواع لوگو، مناسب‌ترین را برای شما انتخاب می‌کند تا کاربردهای آنها را شناخته شود و بتوانید طراحی لوگوی خود را به همان سبک سفارش دهید.

لوگو، نشانه‌ی گرافیکی می‌باشد که شامل تصاویر، متون، اشکال یا ترکیبی از این سه مورد است که نام و هدف یک کسب و کار را به زبان ساده نشان می‌دهد. لوگو یک واقعیت استراتژیک برای برندسازی می‌باشد و به همین دلیل از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. اگرچه همه لوگوها، صرف نظر از نوع، ترکیبی از تصاویر و تایپوگرافی قوی هستند، اما هر نوع لوگو هویت و ویژگی خاص خود را دارد و هیچ لوگویی از نظر فرم و اجزا ناقص نمی‌باشد.

دلایل بسیار زیادی هست تا شما بتوانید نوع لوگو مناسب برای کسب و کار یا شرکت خود انتخاب کنید. البته می‌توانید در این رابطه از مشاوره رایگان طراحی لوگو استودیو مونس خواه بهره مند شوید. با توجه به نوع کسب و کار، استراتژی، نام برند و …می‌توانید نوع لوگو خود را انتخاب کرده و با یک طراح حرفه‌ای مشورت کنید و کار طراحی لوگو خود را آغاز نمایید.

دسته بندی انواع لوگوها

انواع لوگو بر اساس دلالت

لوگوها از نظر دلالت به 3 دسته تقسیم می‌شوند. لوگو رئال یا واقع گرا، لوگو نمادین یا سمبلیک (pictorial) و لوگو انتزاعی یا Abstract این سه دسته را تشکیل می‌دهند. در ادامه به معرفی این دسته‌ها خواهیم پرداخت.

لوگو رئال (واقع گرا)

وقتی از یک تصویر رئال برای لوگو استفاده می‌کنیم و منظور ما از این تصویر هیچ نماد و سمبلی نیست، به آن لوگو رئال می‌گوییم. برای مثال لوگو لیگ NBA آمریکا از حرکت یک بسکتبالیست استفاده کرده است تا ماهیت کلمه NBA را به مخاطب برساند. لوگوی اداره برق هم دقیقا از همین قاعده پیروی کرده است و با نشان دادن تیرک و برق توانسته است تا یک لوگوی سبک رئال داشته باشد.

لوگو رئال در بین انواع لوگو

موارد مشابه لوگوی رئال بسیار زیاد می‌باشد. برای مثال لوگوی بوندس‌لیگا یا فروشگاه تارگت هم می‌تواند یک نمونه از لوگوی رئال باشد که به خوبی در ذهن مخاطبان می‌ماند. این سبک از لوگو پیچیدگی خاصی ندارد و به خوبی در یاد مشتریان ماندگار می‌شود. البته معمولا برای کسب و کارهای کوچک استفاده نمی‌شود.

لوگو نمادین (سمبلیک)

وقتی تصویری که در یک لوگو استفاده می‌شود؛ معنی غیر مستقیم بدهد و نماد و سمبل چیزی باشد، آن لوگو سمبلیک می‌باشد. کمپانی‌های زیادی در سراسر دنیا از المان‌هایی در لوگوی خود استفاده کرده‌اند که به صورت مستقیم به کسب و کار آنها مرتبط نبود، اما به مرور زمان به نماد آنها تبدیل شد. لوگوی توییتر یکی از این نمادهاست که در سراسر دنیا مشهور است. در طراحی لوگو داروخانه هم از این سبک استفاده می‌شود.

لوگوهای سمبلیک

لوگوی توییتر که یک پرنده کوچک آبی می‌باشد، نمادی برای آزادی و بی حد و مرز بودن است. توییتر به مخاطبان خود امکان می‌دهد تا پیام‌های خود را آزادانه و بدون محدودیت در سراسر دنیا پخش کنند.

لوگوهای سمبلیک می‌توانند نوشته داشته یا نداشته باشند. برای مثال می‌توانید لوگوی توییتر را با کفش ملی مقایسه کنید. لوگوی کفش ملی، یک فیل است که می‌تواند نماد قدرت باشد و همچنین، عبارت «کفش ملی» که به فیل معنی می‌دهد و جایی برای خیال‌بافی مخاطب باقی نمی‌گذارد.

محل استفاده لوگوهای سمبلیک هم با انواع لوگوهای دیگر مثل تایپوگرافی متفاوت می‌باشد. لوگوهایی که به سبک تایپوگرافی نزدیک‌تر هستند معمولا امکان ادیت و ویرایش بیشتری دارند. اما لوگوهای سمبلیک در جاهایی مثل بنرها و تبلیغات مهم استفاده می‌شوند و تنها می‌توان تغییرات بسیار جزئی روی آنها اعمال کرد.

در بیانی ساده‌تر می‌توان گفت لوگوی پیکتوریال یا علامت برند یا لوگوی گرافیکی، یکی از انواع لوگو است که تنها یک تصویر می‌باشد؛ یعنی همان تصویری است که وقتی به کلمه لوگو فکر می‌‌کنید، در ذهنتان نقش می‌بندد. استفاده از این نوع لوگو برای شرکت‌هایی که تازه تاسیس هستند و یا شرکت هایی که بین مردم از شناخت کافی برخوردار نیستند، مناسب نمی‌باشد. لوگوی بسیار معروف اپل و پرنده‌ی توییتر از این نوع لوگو هستند.

لوگو انتزاعی (آبستره)

در طراحی لوگو انتزاعی از تصاویر مفهومی و نمادهای گرافیکی خاصی استفاده می‌شود که قبلا، هیچ مفهوم و هویتی نداشته‌اند و معمولا وجود خارجی ندارند و برگرفته از خلاقیت و حس هنری طراحان همراه با زیبایی و ایده پردازان آن می‌باشد. در بررسی انواع لوگو می‌توان لوگوهای انتزاعی را یک استثنا دانست. این لوگوها می‌توانند تقریبا نامفهوم و گنگ باشند یا از چند لایه تشکیل شده باشند. آنها می‌توانند نماینده‌ی برند شما باشند و در مورد آن به دیگران اطلاع رسانی کنند یا تبدیل به یک نماد قابل تشخیص در عموم شوند.

لوگوهای انتزاعی

هر جا که صحبت از انتزاع باشد، آنجا زمین بازی خلاقیت می‌باشد و لوگوهای انتزاعی هم قسمتی از این زمین بازی هستند. انواع مختلفی از لوگوهای انتزاعی توانسته‌اند اثرات متنوعی روی برندهای مختلف داشته باشند. برای مثال لوگوی مسترکارت که امروزه برای همه آشنا است، عملا نامفهوم می‌باشد و نیاز به توضیح دارد. اما این نوع لوگو می‌تواند زمینه ساز یک صحبت کوتاه و مفید باشد.

اگر تا به حال یک طرح انتزاعی ایجاد نکرده اید، نگران نباشید. اولین قدم خود را با مقاله طراحی لوگو انتزاعی با ایلاستریتور در چند دقیقه بردارید.

انواع لوگو بر اساس متریال

در کنار دسته‌بندی لوگو بر اساس دلالت، نوع دیگری از دسته‌بندی هم وجود دارد که از عمومیت بیشتری برخوردار می‌باشد. این دسته‌بندی بر اساس متریال می‌باشد و در ادامه قرار است، انواع لوگو بر اساس این دسته‌بندی را بررسی کنیم.

1. انواع لوگو نوشتاری

بیشتر افراد هنگام شنیدن لوگوهای نوشتاری سریعا به فکر لوگوتایپ می‌افتند اما؛ این فقط یک نوع از انواع لوگو نوشتاری است. این نوع از لوگوها بسیار شفاف هستند و بازدهی تضمین شده‌ای در اجرای تبلیغات محیطی دارند. آنها به آسانی خوانده می‌شوند و معمولا قصد ندارند هدف عمیق‌تری را به مخاطب انتقال دهند. لوگوهای نوشتاری به دو دسته تقسیم می‌شوند: لوگوتایپ و مونوگرام.

لوگوتایپ

ورد‌ مارک‌ها شامل نام شرکت یا برند به صورت کامل می‌باشند. برای طراحی ورد مارک‌ها معمولا، از نوشته اختصاصی استفاده می‌شود، تا منحصر به فرد بودن بیشتری به بیننده منتقل شود. زیبایی و خوانایی دو اصل مهم در طراحی این نوع لوگو می‌باشد.

انواع لوگو تایپ

به عبارتی دیگر، این لوگو عمدتا بر پایه فونت‌ها طراحی می‌شود. اما بسیاری نیز آن را به صورت دستی و دور از چارچوب فونت‌های آماده طراحی می‌کنند که این روش امروزه بسیار رونق یافته است. در طراحی این نوع لوگو تمرکز طراح بر روی نام کامل تجاری یک شرکت است. به طوری که طراح باید، برای پیاده سازی این طرح به خوبی بر مسائل آناتومی حروف و بحث پیوستگی در طراحی لوگو مسلط باشد تا بتواند، با یک هماهنگی درست آن را طراحی کند.

مونوگرام

مونوگرام‌ها یا لترمارک‌ها، شامل تک حرف اول برند یا حروف اختصاری نام شرکت چند سیلابی هستند که در کنار هم خوانایی بالایی دارند. زمانی از مونوگرام استفاده می‌شود که نام تجاری طولانی باشد یا طراح لوگو بخواهد سادگی گرافیکی بیشتر رعایت شود.

لوگوهای مونوگرام

به بیانی دیگر، این لوگو بر پایه تایپوگرافی طراحی می‌شود و معمولا می‌تواند، شامل حرف اول یا چند حرف اول اسم تجاری یک شرکت یا موسسه باشد و به صورت یک علامت اختصاری طراحی شود. در نتیجه لوگوهایی که به این صورت طراحی می‌شوند اکثرا لوگوهایی خلاقانه محسوب می‌شوند.

2. انواع لوگوهای تصویری

لوگوهای تصویری قسمت بزرگی از لوگوهای قدیمی را تشکیل می‌دهند. ساخت و بازطراحی آنها نکات خاصی دارد و توضیح آن در این مقاله نمی‌گنجد. برای اطلاعات کامل‌تر در این مورد مقاله مجزای لوگو تصویری چیست را مطالعه کنید. اگر به دانستن موارد سطحی در این مورد علاقه دارید می‌توانید ادامه همین مقاله را مطالعه نمایید.

لوگو تصویری یکی از انواع لوگوها است که بر پایه یک تصویر گرافیکی شامل آیکون‌ها، شمایل گرافیکی، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف می‌باشد. این لوگو انتخاب‌های بیشتری را در طراحی به کارفرما و طراح در جهت مفهوم‌سازی و زیباسازی لوگو می‌دهد. بنابراین، بسیار مناسب شرکت‌هایی است که می‌خواهند تصویری ماندگار از کسب و کار خود را روی ذهن مخاطب به یادگار بگذارند. لوگو شرکت‌های بنز، توییتر و اپل به عنوان لوگوهای طراحی شده در سبک تصویری هستند. لوگوهای تصویری به چهار دسته تقسیم می‌شوند: ترکیبی، انتزاعی، کاراکتر و امبلم.

ترکیبی

لوگوهای ترکیبی، لوگوهایی هستند که ترکیب تصویر و نوشتار اختصاصی را به همراه دارند. انسجام و هماهنگی بین تصویر و نوشته مهم بوده و در صورت عدم وجود هارمونی لازم، لوگویی زننده حاصل کار خواهد بود. تصویر و نوشته می‌توانند با توجه به مکان نمایش متغیر باشند.

انواع لوگو

انتزاعی

یکی از انواع لوگوهای تصویری که می‌تواند با خطوط ساده و کمی چاشنی خلاقیت جای خود را ذهن مخاطب باز کند، لوگوی انتزاعی می‌باشد. این لوگوها از ترکیب شکل‌های هندسی، رنگ‌ها و برخی اوقات حروف الفبا ساخته می‌شوند و بسیار محبوب هستند.

انواع لوگو انتزاعی

لوگوهای انتزاعی  یک نوع خاص از لوگوهای تصویری هستند که به جای تصاویر قابل درک در لوگو تصویری، از یک یا چند فرم و شکل انتزاعی استفاده می‌شود تا به وسیله آن، پیام کسب و کار شما به شکلی متفاوت و بعضا زیباتر به مشتری منتقل شود. لوگو شرکت‌های آدیداس و پپسی جزو لوگوهایی هستند که به سبک انتزاعی طراحی شده‌اند.

کاراکتر (مسکات)

مسکات در واقع یک شخصیت طراحی شده است که می‌تواند معرف یک برند باشد. با استفاده از طراحی یک شخصیت واقعی یا خیالی، اقدام به طراحی یک لوگوی مسکات می‌نمایند که این لوگو در آینده تبدیل به داستان آنها خواهد شد. مسکات بیانگر و نشان دهنده کسب و کار شما به عنوان یک شخصیت است که شامل انسان، حیوان و حتی اشیا نیز می‌شود تا بتواند به صورت رو در رو با شما ارتباط برقرار کند. یک شخصیت ساده و تصویرسازی شده، برای طراحی لوگو شرکت‌هایی که به دنبال ایجاد یک فضای سالم بر پایه‌ی کودکان، خانواده و حتی خارج از این چارچوب نیز هستند، بسیار مناسب می‌باشد.

انواع لوگوهای مسکات

امبلم

لوگوهای امبلم ترکیب و ادغام تصویر و متن می‌باشند، به طوری که این دو عنصر از یکدیگر قابل تفکیک نیستند. در این نوع لوگو، اغلب به جزییات بیشتر اهمیت داده می‌شود و لوگو چهره‌ای سنتی، قدیمی و یکپارچه دارد و از حالت پویایی و ریسپانسیو برخوردار نمی‌باشد.

ترفندهای قدیمی در طراحی این نوع از لوگو زیاد استفاده می‌شود. برای نمونه می‌توانید به صفحه ایجاد افکت چاپ قدیمی در ایلاستریتور مراجعه کنید.

یک لوگو امبلم، از یک نوشته یا یک فونت درون یک شکل یا آیکون تشکیل شده است که می‌تواند در طراحی لوگو، تصاویر فانتزی را برای کسب و کارتان خلق کند. این لوگو به دلیل چشم نوازی و خاص بودن تاثیر قابل توجهی را روی مخاطب دارد. به همین علت این سبک از طراحی لوگو، تاثیر قابل توجهی روی مخاطبان یک بیزینس دارد و آن بیزینس را به بهترین شکل نمایش می‌دهد. لوگو هارلی دیویدسون و لوگو بسیار معروف و ارزشمند استارباکس از جمله لوگایی هستند که به سبک امبلم طراحی شده اند.

انواع امبلم در طراحی لوگو

یک لوگو باید بیش از یک نماد شناسایی باشد. لوگو شرکت شما، داستان شرکت را بیان می‌کند و با انتقال پیام برند شما به مخاطبین، به برقراری ارتباط عاطفی با مخاطبان هدف شما کمک می‌کند. شما می‌توانید با انتخاب یک لوگوی حرفه‌ای و کامل برای مجموعه خودتان در راستای برندسازی و هویت بخشی و رقابت، بهتر عمل کنید و سهم بیشتری از بازار را در اختیار خود بگیرید. شرکت طراحی لوگو مونس خواه با طراحی بیش از 250 لوگو داخلی و خارجی و با رزومه کامل، در این امر مهم کنار شما می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *