۲۶ قانون تایپوگرافی دیجیتال برای مبتدیان

تایپوگرافی چیزی است که می‌تواند باعث شود طراحی عالی به نظر برسد و یا شکست بخورد.هنر زیبای تایپوگرافی به‌وضوح یکی از ابتدایی‌ترین مهارت‌هایی است که هر طراح باید بر آن مسلط شود. هر چه باشد،

تایپوگرافی۱ استودیو مونس خواه

آیا شما یک طراح تازه کار هستید؟

اگر پاسختان مثبت باشد پس عالی است، چراکه شما در جای مناسبی برای شروع هستید. این مقاله در مورد قواعد پایه‌ای برای کارآموزان جوان تایپوگرافی است. در اینجا ۲۶ مورد از اساسی‌ترین اصول و نکات مربوط به سبک تایپ در عصر دیجیتال را در اختیار دارید. درواقع این نوشته یک خودآموز کوچک تایپوگرافی برای مبتدیان محسوب می‌شود.کتاب‌های عالی بسیاری وجود دارند که توسط نویسندگانی به‌مراتب مجرب‌تر از من در مورد ریزترین جزییات سبک تایپ نوشته شده‌اند. این حجم عظیم دانش می‌تواند برای یک طراح تازه‌کار، یا حتی یک کاربر معمولی کامپیوتر که می‌خواهد اسناد خود را ظریف و خوانا نگه دارد، ترسناک باشد.

انتخاب فونت مناسب

۱. از فونت‌های فانتزی استفاده نکنید

اگر تجربه یا دانش کافی ندارید، فونت‌های ساده را انتخاب کنید و هرگز از فونت‌های فانتزی استفاده نکنید.

۲. فونت‌‌های متداول فانتزی یا قدیمی محسوب نمی‌شوند

تایپوگرافی۲ استودیو مونس خواه

در حال حاضر، به یاد داشته باشید که این فونت‌ها بسیار عالی، کلاسیک و ظریف هستند؛ ولی همخوانی خوبی با متون طولانی‌ ندارند. فونت‌های متداول فقط باید به‌درستی استفاده شوند.

۳. فونت Comic Sans را دور بریزید

تصور ‌کنید که هرگز این فونت را ندیده‌اید.

تایپوگرافی۳ استودیو مونس خواه

۴. اجتناب از فونت‌های پیش‌فرض گفته‌ی نادرستی است

تایپوگرافی۴ استودیو مونس خواه

فونت Times New Roman می‌تواند عالی به نظر برسد. شما فقط باید نسبت به کشیدن این فونت بیشتر حساس باشید خب بالاخره بهتر است متن کمی کسل‌کننده به نظر برسد تا اینکه زشت و یا غیرقابل خواندن باشد.

استفاده از این فونت‌ها روشی است که برای تنظیم فونت استفاده می‌شود و نحوه نمایش آن را مشخص می‌کند. اگر کسی فکر کند که فونت‌های پیش‌فرض کسل‌کننده هستند، مطمئناً یک فرد بی‌اطلاع است.

ترکیب کردن فونت‌ها

۵. بیش از دو فونت را باهم ترکیب نکنید

تایپوگرافی۵ استودیو مونس خواه

این یک قانون عمومی در طراحی است. ما تقریباً همیشه سعی داریم حداکثر از دو نوع فونت استفاده کنیم. هرگز سعی ‌نکنید که یک لحاف چهل‌تکه درست کنید.

متن فوق خیلی متناقض به نظر نمی‌رسد. پاراگراف‌ها به این دلیل تراز (justified) شده‌اند که بیش از ۶۶ کاراکتر در یک سطر وجود دارد.

۶. فقط فونت‌های متضاد را ترکیب کنید

تایپوگرافی۶ استودیو مونس خواه

ترکیب کردن دو فونت شبیه به هم نامنظم به نظر می‌رسد.

آیا پاراگراف اول بهتر به نظر نمی‌رسد؟

پاراگراف‌ها به این دلیل justified شده‌اند که بیش از ۶۶ کاراکتر در یک سطر وجود دارد. فونت Serif Sans یک فونت دست‌نوشته و Serif یک فونت مدرن به شمار می‌رود. شما باید کنتراست بین فونت‌ها را حفظ کنید.

۷. دقت کنید که ارتفاع حروف هم‌خوانی داشته باشد

شما باید هنگام ترکیب کردن، فونت‌هایی با ارتفاع‌های مشابه انتخاب کنید. ارتفاع حروف در زبان انگلیسی به معنی ارتفاع حروف کوچک اندازه‌گیری شده از سطح خط مبنا است. این کار به شما کمک می‌کند ارتفاع کلی پاراگراف را ثابت نگه‌دارید. این کار همچنین با ثابت نگه‌داشتن خط دید، باعث خواناتر شدن متن می‌شود.

تنظیم متن

۸. اندازه فونت

متن پاراگراف مورد استفاده در وب باید حداقل ۱۳ پیکسل باشد. بهترین انتخاب برای ما تا ۱۴ تا ۱۸ پیکسل است که خیلی بزرگ نیست و خواندن آن نیز راحت است.

۹. طول سطر را درست انتخاب کنید

۶۶ کاراکتر در هر سطر غالباً ایده آل محسوب می‌شود، اما رعایت این نکته در وب‌سایت‌های واکنش‌گر تقریباً غیرممکن است. توجه داشته باشید که طول سطر باید دو برابر سایز متن در پاراگراف باشد. سعی کنید طول خطوط را بین ۴۵ تا ۷۵ کاراکتر حفظ کنید.  فقط سعی کنید که متنتان را بیش‌ازحد کوتاه یا بیش‌ازحد طولانی نکنید.

۱۰. انتخاب فاصله مناسب خطوط نسبت به اندازه متن

تایپوگرافی۷ استودیو مونس خواه

برای رسیدن به تنظیمات متوازن در یک بلوک از متن، فضای سفید بین خطوط باید حدود ۱۵۰% از ارتفاع حروف کوچک باشد. قاعده ساده‌تر این است که ارتفاع خط به اندازه ۱۲۵% از اندازه متن تنظیم شود.

پاراگراف‌ها

۱۱. از تراز کردن (justify) اجتناب کنید

تایپوگرافی۸ استودیو مونس خواه

چون چشم‌ها نقاط بصری خاصی را به‌عنوان انتهای هر سطر می‌یابند. اگر بیش از ۶۰ کاراکتر در یک سطر داشته باشید، می‌توانید متن را تراز کنید. اگر برای تنظیم فاصله‌گذاری از سمت راست در متون انگلیسی و از سمت چپ در متون فارسی مطمئن نیستید، متن را تراز (justify) نکنید؛ بلکه در متون انگلیسی فقط چپ‌چین و در متون فارسی فقط راست‌چین کنید.

این فاصله‌گذاری بسیار خوب است و خواندن متن را آسان‌تر می‌کند، اما به یاد داشته باشید که hyphenation (خط تیره گذاری در آخر کلمات در انتهای سطر) را فعال کنید. اگر خوب به نظر برسد، می‌توانید آن را به‌صورت دستی بررسی کنید. مسلماً نمی‌خواهید خوانندگان با حجم عظیمی از کلماتی که در انتهایشان خط تیره دارند مواجه شوند.

۱۲. از hyphenation اجتناب کنید.

به غیر از زمانی که متن را جاستیفای می‌کنید در بقیه مواقع باید از هایفینیشن اجتناب کنید. سعی کنید از اینتر (رفتن به سطر بعدی) و اسپیس (فاصله) کمتر استفاده کنید. اگر در این زمان مشاهده کردید که توده انبوهی از خط تیره در متن ظاهر شده است، در مقیاس کلی متن یا اندازه فونت تجدیدنظر کنید. زمانی که تراز کردن متن پایان یافت، هایفینیشن را به‌طور کامل غیرفعال کنید.

۱۳. از فاصله‌گذاری یا تورفتگی در سطر اول پاراگراف اجتناب کنید.

تایپوگرافی۹ استودیو مونس خواه

اگر می‌خواهید یک فضای سطر اضافی بین پاراگراف‌ها ایجاد کنید، متن را تراز نکنید. اندازه فاصله‌گذاری یا تورفتگی متن، معادل ارتفاع سطر کافی خواهد بود. اگر پاراگراف قبل از عنوان اصلی یا فرعی باشد، از تورفتگی در سطر اول پاراگراف اجتناب کنید.  این کار باعث می‌شود متن زیبا به نظر نرسد؛ ولی اگر آن فضای اضافی را ایجاد نمی‌کنید، متن را تراز کنید.

تایپوگرافی۱۰ استودیو مونس خواه

۱۴. زیرنویس‌ها

اگر نیاز بود متن در یک فضای باریک و ستونی تنظیم شود (مانند تصویر بالا)، از فونت فشرده استفاده کنید. علاوه بر این، در این صورت خواهید توانست حروف بیشتری در یک سطر قرار دهید و خواندن متن آسان‌تر می‌شود.

۱۵. بیرون گذاشتن علائم سجاوندی

سعی کنید علائم سجاوندی را در فضایی خارج از متن قرار دهید. این کار همیشه باعث می‌شود متن شیک به نظر برسد. می‌توانید از آن‌ها برای مشخص‌تر کردن انتهای پاراگراف استفاده کنید.

۱۶. Widow و Orphan

تایپوگرافی۱۱ استودیو مونس خواه

Orphan همان Widow است که در سطر بالای ستون یا صفحه زیرین ظاهر می‌شود و تا جای ممکن باید از آن اجتناب کنید. Widow، یک تک‌کلمه یا یک سطر کوتاه از متن در پایان یک پاراگراف است. سعی کنید فاصله بین حروف را باریک‌تر کنید یا از اینتر (رفتن به سطر بعدی) استفاده کنید و یا در اندازه فونت تجدیدنظر کنید. درهرصورت نباید اجازه دهید این دو حالت در متن شما ظاهر شوند.

۱۷. از اینتر مایکروسافت ورد زیاد استفاده نکنید.

از شیفت + اینتر برای شروع یک سطر جدید و کلید اینتر برای ایجاد پاراگراف جدید استفاده کنید.

کلمات

۱۸. Kerning (تنظیم فاصله بین حروف یا کاراکترها در بخشی از متن)

به عملیات تنظیم فاصله افقی بین حروف در طراحی قلم‌های رایانه‌ای گفته می‌شود. کرنینگ می‌تواند به خوانایی و زیبایی ظاهری خروجی قلم کمک کند. در کرنینگ هدف این است که حروف یک واژه متناسب با شکل ظاهری‌شان چنان فاصله‌ای داشته باشند که ازیک‌طرف مربوط به دو واژه جداگانه به نظر نرسند (فاصله‌شان زیاد نباشد) و از طرف دیگر تشخیص آن‌ها از هم برای چشم دشوار نشود (فاصله خیلی کم نباشد).

تایپوگرافی۱۲ استودیو مونس خواه

اگر شما یک طراح باتجربه نیستید و یا مهارت کامل برای تنظیم جزئیات ندارید، این حالت را به‌صورت دستی انجام ندهید.

۱۹. فاصله بین حروف (Tracking)

به خاطر داشته باشید، زمانی که اندازه فونت را افزایش می‌دهید، فاصله بین حروف نیز افزایش می‌یابد. هنگام تنظیم عناوین بزرگ، توصیه می‌شود فاصله بین حروف نیز به‌تناسب کاهش یابد.

در طراحی قلم‌ها در کنار اصطلاح کرنینگ، ترکینگ نیز مطرح می‌شود که اشاره به فاصله‌گذاری عمومی حروف دارد. به‌عبارت‌دیگر کرنینگ برای تنظیم فاصله بین حروف مشخص استفاده می‌شود؛ ولی ترکینگ برای تنظیم فاصله همه نویسه‌های یک بازه به‌صورت یکدست به کار می‌رود.

۲۰. تاکید در متن

تایپوگرافی۱۳ استودیو مونس خواه

روش‌های زیبایی برای تأکید بر یک بخش از متن وجود دارد، یک روش استفاده از حروف بولد می باشد.

۲۱. از فاصله‌گذاری بین حروف در متون با حروف کوچک انگلیسی استفاده نکنید

تایپوگرافی۱۴ استودیو مونس خواه

فاصله حروف در حالت استفاده از حروف کوچک مانع خوانایی است.

۲۲. فاصله حروف در هنگام استفاده از حروف بزرگ

بین حروف بزرگ فاصله بیشتری قرار دهید که باعث خوانایی بیشتر می‌شود، درواقع فاصله‌گذاری به میزان حدود ۱۰% مناسب است.

۲۳. در تمام متن از حروف بزرگ استفاده نکنید

هنگام طراحی بخش نوشتاری باید توجه داشته باشید که در بیش از یک سطر از متنی با حروف بزرگ استفاده نکنید.

۲۴. از فونت‌های غیر Small Caps اجتناب کنید

فونت‌های Small Caps فونت‌هایی هستند که در آن‌ها ارتفاع حروف بزرگ نیز به‌اندازه ارتفاع حروف کوچک است. اگر فونتی که استفاده می‌کنید واقعاً یک فونت Small Caps نیست، کاملاً استفاده از آن را کنار بگذارید.

حروف

۲۵. عرض حروف را دست‌کاری نکنید

تایپوگرافی۱۵ استودیو مونس خواه

خیلی خوب به نظر نمی‌رسد.

اعداد

۲۶. نوشتن اعداد به حروف

نوشتن اعداد به حروف، باعث شیک‌تر شدن متن می‌شود. این قانون در مورد مسائل مربوط به ریاضی مانند معادله و یا درصد صدق نمی‌کند.

سخن نهایی

استودیو طراحی مونس خواه یکی از معتبرترین شرکت های طراحی لوگو و طراحی آرم می باشد که در زمینه طراحی لوگو شرکتی، طراحی لوگوی پزشکی، طراحی تایپوگرافی، طراحی لوگو تایپ، طراحی اسم، طراحی نشان تجاری و طراحی آیکون اختصاصی تخصص دارد. این شرکت تعرفه طراحی لوگو مختص خود را دارا بوده و در مقابل هر سفارش طراحی لوگو ، قیمت لوگو، قیمت طراحی لوگو و در کل لیست قیمت لوگو خاصی را ارائه داده و لوگوی مورد نظر را طراحی می نماید.

جهت دیدن نمونه کارها و سفارش طراحی به سایت استودیو طراحی مونس خواه مراجعه نمایید.

|
+2
| 1,233

روند طراحی لوگوی موزه‌های معروف جهانی

  روند طراحی لوگوی موزه‌ها چندی پیش، موزه هنر متروپولیتن (the Metropolitan Museum of Art) لوگوی خود را تغییر داد. تغییر لوگوی موزه هنر متروپولیتن باعث شد که به کار جذاب و هیجان انگیز  بررسی و تجزیه و تحلیل لوگوی موزه ها بپردازیم. لوگوی موزه ویکتوریا و آلبرت (The Victoria and Albert Museum) را مبنای شروع […]

چگونه در ایلاستریتور یک کاراکتر برای آواتار بسازیم

ساخت تصاویر شخصی همیشه جالب است اما زمانی جذابیت بیشتری دارد که آن کاراکتر به شخص واقعی شباهت داشته باشد. آواتارهای به سبک کارتونی اغلب با ایجاد توازن بین شخص واقعی و تصویر آن طراحی می شوند. در حالیکه برخی ها ممکن است ناشناس باشند. در این آموزش، ما از ابزارهای ساخت وکتور در ایلاستریتور […]

طراحی لوگو برای سالن های زیبایی و آرایشگاه ها

  قبل از اینکه اولین قرار خود را برای آرایشگاه رزرو کرده باشید، آیا به مشتریان خود در مورد سالن توضیحاتی میدهید؟ برای جواب این کار ساده است: آرم کامل را باید پیدا کرد که آن تمام کننده سالن شما باشد. در حقیقت، یک لوگوی شیک موفقیت آمیز، اظهارات بسیاری را می تواند به خود […]

بایدها و نبایدها استفاده از گرادیان در طراحی لوگو

طراحی مسطح برای بسیاری آرم ها در این روزها گشترس یافته است، اما لزوما به این معنی نیست که طراحی گرادیانی برای همیشه کنار رفته است. این بدان معنی است که بسیاری می توانند استفاده از گرادیان را در طراحی آرم ها بیشتر از آنچه استفاده می شوند، استفاده کنند. این روش می تواند به خوبی انجام […]

معنی اشکال و نحوه استفاده از آنها به صورت خلاقانه در طراحی شما – بخش دوم

پنج ضلعی، شش ضلعی و هشت ضلعی پنج ضلعی، شش ضلعی و هشت ضلعی چند ضلعی هایی هستند که بیشتر از چهار ضلعی ها استفاده میشوند. البته خیلی بیشتر از اینها وجود دارد، اما این سه برای گرافیک بسیار متنوع هستند. بیایید بررسی کنیم که هر کدام از این شکل ها در زندگی روزمره ما […]

طراحی ایزومتریک با ایلاستریتور

در آموزش امروز ایلاستریتور قصد داریم یک وکتور با قسمت های پر جنب و جوش و دارای نوع سه بعدی از دید ایزومتریک ایجاد کنیم. این نوع افکت معمولا با رنگ های درخشان ترکیب می شود تا یک سبک طراحی جالب ایجاد کند. آثار هنری نوع ایزومتریک که در این آموزش ایجاد می کنیم، دارای […]

guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
whatsapp support
در حال بارگزاری
لطفا اتصال اینترنت خود را بررسی کنید...