در دهه ۱۹۲۰ گروهی از روانشناسان آلمانی مجموعه ای از نظریه های ادراک بصری را به نمایش گذاشتند و آن را تجزیه و تحلیل کردند که چگونه انسان ها با استفاده از یک عنصر جداگانه، با یک روش خاص، با یکدیگر ادغام می شوند. Kurt Koffka, Wolfgang Kohler, و Max Wertheimer، بنیانگذار برجسته مجموعه اصول و نظریه ها هستند که به طور کلی به عنوان اثر گشتالت شناخته می شوند.

Kurt Koffka, Wolfgang Kohler
Kurt Koffka, Wolfgang Kohler

پس از آن ، کلمه ” گشتالت ” در طراحی بسیار زیاد بکار برده شد که نشات گرفته از واژه آلمانی برای شکل ، الگو  و ساختار است. در اصطلاح روانشناسی، گشتالت به اصول اساسی اشاره دارد که به نظم بصری کمک می کند.

طراحان هنگامی که کسی به طراحی خلاق یک طراح نگاه میکند نسبت به واکنش او و اتفاقاتی می افتد کنجکاو می‌شوند. درک اینکه چگونه یک طراحی تفسیر و درک می شود، یک دارایی حیاتی است که سلسله مراتب بصری دارد و ارتباط دهنده ها تمایل به داشتن آن دارند. این اصول، ساختارهای اساسی بنیادی برای ایجاد معانی بصری، به ویژه در زمینه طراحی لوگو هستند.

طراحان هنگامی که کسی به طراحی خلاق یک طراح نگاه میکند نسبت به واکنش او و اتفاقاتی می افتد کنجکاو می‌شوند. درک اینکه چگونه یک طراحی تفسیر و درک می شود، یک دارایی حیاتی است که سلسله مراتب بصری دارد و ارتباط دهنده ها تمایل به داشتن آن دارند. این اصول، ساختارهای اساسی بنیادی برای ایجاد معانی بصری، به ویژه در زمینه طراحی لوگو هستند.

در اینجا اصول گشتالت وجود دارد که در طراحی لوگوی میتواند کمکتان کند !

اصل نزدیک بودن

وقتی عناصر مختلف به یکدیگر نزدیک هستند، به نظر می رسد متعلق به یک گروه باشند. برای مثال، چگونه چشم ما تشخیص میدهد که چه حروفی یک کلمه را در یک جمله بیان می کنند را در نظر بگیرید. در جایی یک کلمه به پایان می رسد و کلمه ی بعدی شروع می شود فضاهای بیش از حد بین حروف می تواند کاملا گیج کننده باشد .

در مثال لوگو IBM در زیر، مغز ما هر یک از خطوط افقی مجاور را برای ایجاد یک تصویر واحد از لوگو IBM ترکیب می کند. به همین دلیل است که وقتی ما به لوگو IBM نگاه می کنیم، سه حرف از خطوط افقی کوتاه، به جای ۸ خط افقی که با شکاف های یکنواخت در هم آمیخته اند، می بینیم.

لوگو IBM
لوگو IBM

این مسئله تا حدودی، به این خاطر است که ما فورا شکل ظاهری سه حرف را تشخیص می دهیم. اما بیشتر به این دلیل است که ما تمایل به درک اشیایی که در کنار هم قرار دارند، مانند یک سری خطوط، به عنوان یک گروه داریم. علاوه بر این، بخش های کوتاه “I” به نظر می رسد به طور قابل توجهی نزدیک تر از بخش های بلند و کوتاه نوار افقی بالا است ، که دارای شکاف بیشتری بین شکاف در ” M” و حروف ” B” و” M” است. به همین دلیل است که “I” به جای یک نوار افقی بالا به عنوان یک واحد درک می شود.

اصل نزدیکی گشتالت

 لوگوی Unilever اصل نزدیکی گشتالت را تأیید می کند. از آنجایی که تمام آیکون های مینیاتوری با هم خوشه بندی شده اند، در نتیجه این دسته به راحتی در لوگو به عنوان”U” خوانده می شود. این لوگو خلاقانه، به طور دقیقی طراحی شده است تا ۲۵ آیکون را که به طور پیچیده بهم بافته شده را با هم ترکیب کند ، هر یک از نقوش جنبه های مهم تلاش هایی که توسط برند Unilever برای به نمایش گذاشتن زندگی روزمره پایدار انجام میشود به ارمغان می آورد.

گشتالت در لوگو Unilever
گشتالت در لوگو Unilever

از آنجا که شرکت CMON به خاطر تمرکز خود در بازی های با کیفیت بالا، جذابیت، بازی های سرگرم کننده و مینیاتوری شگفت انگیز شناخته شده است.لوگوی آن، اجزای بازی محبوب را برای ایجاد N و C در لوگو جدید برای منعکس دادن بازیگری که تلاش آنها می کنند تا زندگی گیمرها را به ارمغان بیاورند!

به همین ترتیب، لوگوی برند  صادراتی ” Turkey: Discover the Potential “، بازتابی از صنایع بی شماری است که شعار این برند توسط شرکت های ترکیه به ارمغان آورده است.

 

 

 

اصل گشتالتگشتالت در لوگو cmon

 

قانون انحصار

به اصطلاح به معنای ساختن چیزی بنیادی، به وجود آوردن چیزی یا ایجاد چیزی واقعی است. این یک اصل سازنده‌ای است وقتی که به درک ما می‌آید مغز ما قادر به ساخت اطلاعات بیشتر از آنچه در واقع هست میشود. به همین ترتیب، قانون انحصار توانایی مغز را برای تکمیل یک شکل یا شی، حتی زمانی که آن به طور کامل نیست، توصیف می کند. ذهن انسان ذاتا سازگار است و آن را به صورت اصول منسجم قرار می دهد، ذهن ما شکاف ها را پر می کند.

closure را می توان به عنوان چسب که عناصر را با هم نگه می دارد تفسیر کرد. این مربوط به تمایل انسان به پیدا کردن و دنبال کردن الگوها است. راز دستیابی به یک بسته کامل، ارائه اطلاعات کافی است، سپس چشم میتواند بقیه را پر کند. اگر اطلاعات بیش از حد داده شود، نیاز به closure تضعیف شده است، در حالی که اگر بیش از حد از دست رفته باشد، چشمها عناصر را به صورت جداگانه به جای یک واحد کل درک می کند.

اصل closure گشتالت

گشتالت در Ontario Soccer
گشتالت در Ontario Soccer

بسیاری از لوگو ها برای استفاده از اصل closure گشتالت مشهور هستند، که به آنها امکان می دهد شکلی با استفاده از حداقل اطلاعات بصری را نشان دهند. یک مثال از بازطراحی لوگو Ontario Soccer  توسط Brandfire که در بالا نشان داده شده است.در لوگو ما پنج حلقه بیرونی را به می بینیم که پنج گروه ذینفع را تشکیل می دهند: بازیکنان، مربیان، مسابقات مقامات، مدیران و داوطلبان، و مرکز تریلیوم کلاسیک، شکل جدید توپ فوتبال ۳ بعدی را ایجاد می کند. در حالی که خط واقعی در آن وجود ندارد.

شاید فلش پنهان در آرم FedEx یکی از محبوب ترین نمونه های استفاده از فضاهای منفی است. به جای اینکه خود دارای خطوط مرزی باشد، از مرزهای “E” و “X” بصورت موذیانه قرض گرفته است.

اصل گشتالت در لوگوی فدکس
اصل گشتالت در لوگوی فدکس

در طراحی مجدد لوگوی شبکه ایالات متحده، در سال ۲۰۰۵ از فضای سفید بین حروف “U” و “A” برای ساختن حرف S  استفاده شده است. به همین شکل، لوگو Girl Scouts چندین نیمرخ را با استفاده از فضای سفید ایجاد کرده است. ممکن است در لوگو Pittsburgh Zoo در چندین نگاه متوجه شوید. اما در نهایت شما شیر ​​از سمت راست و گوریل سمت چپ در لوگو Pittsburgh Zoo را ببینید.

Girl Scoutsاصل تشابه

اشیاء با ویژگی های بصری مشترک به طور خودکار مرتبط می شوند. هر چه بیشتر آنها شبیه به هم به نظر برسد، بیشتر احتمال دارد که آنها به عنوان یک گروه تعبیر شوند. شباهت از آنچه که یک شیء است، مشتق نمی شود، بلکه آنچه به نظر می رسد مشتق می‌شود. شباهت را می توان در راه های بی شمار، از جمله شکل، جهت گیری، ارزش، رنگ و اندازه به دست آورد.

لوگو برای امنیت پاندا

لوگو برای امنیت پاندا ایده پیچیده‌ای را به سادگی، با تمرکز به راه حل به جای مشکل، تبدیل می کند. مفهوم طراحی ؛ مستقیم ، صادق و خالص است. لوگو یک چهره انتزاعی اما واقعی را ارائه می‌دهد با بازی کردن با تصور تخیلی از ویروس ها، با استفاده از یک زبان خوش بینانه و نمادین که در همه جا کاربرد دارد. نه تنها این انحرافی خوب از طراحی های معمول “سپر و قفل” در جایگاه کسب و کار است.بلکه به شیوه ای بسیار عالی لوگو برند را به کلمه متصل می‌کند که تصویر انتزاعی پاندا را در رنگ های مشابه به عنوان لوگو برند ارائه می‌کند.

2560px Panda Security Logo 2015.svg

 

لوگوی موزه هنرهای معاصر لوس آنجلس (MOCA) نیز یک نمونه جذاب از اصل تشابه است که “C” تنها حرف مشخص آن است. در حالیکه که لوگو ، یک مربع، دایره و مثلث را برای بقیه حروف M ، O و A به ترتیب جایگزین کرده است. نکته این است که مخاطبانشان مایل هستند حرف “C” سیاه را به عنوان یک بیگانه و اشکال رنگی را با هم یک گروه ببینند، حتی اگر آنها در کنار یکدیگر نیستند.

اصل گشتالت در لوگوی MOCA
اصل گشتالت در لوگوی MOCA

به عنوان مثال ممکن است سعی کنید که “C” و مثلث را به عنوان یک جفت، و مربع و دایره به عنوان یک جفت دیگر درک کنید. حتی اگر این ترتیب درست باشد باز اصل شباهت گشتالت در کار است.

در مثال دیگری از Sun Microsystems، لوگو SUN تنها را یک U و یک U وارونه تشکیل می دهد که در یک حلقه قرار دارند. با این حال، هنگامی که آنها با هم هستند ، به نظر می‌رسد که “U” ها ا کلمه “SUN” را در تمام چهار طرف چهارگوش تشکیل می دهند، و بخشی از همان لوگو هستند.

Sun Logo.svgپایداری چند جانبه

پایداری چند جانبه ، توانایی چشم ما برای دیدن دو چیز متفاوت است. هنگامی که به یک تصویر نگاه می کنید، یک بیننده می تواند به طور همزمان تجربه های مختلفی داشته باشد، زیرا تفسیر های فراوانی وجود دارد. با این حال، هنر فریب در این واقعیت نهفته است که دو تفسیر را نمی توان به طور همزمان مشاهده کرد. ذهن در دوراهی دو ایده گرفتار میشود و دوباره بازتگری میکند که کدام ، کدام است. در نهایت شما به یک تصویر نمایان نگاه می‌کنید. کار سخت تر برای چشم هاست تا تفسیر های دیگر را پیدا کند.

مثالی عالی و جاودان لوگوی Spartan Golf Club است که نمایه یک کلاه اسپارتان و یک بازیکن گلف را در مرکز خطوط آن هوشمندانه در یک تصویر نشان می‌دهد.

اصل گشتالت در لوگوی Spartan Golf Club
اصل گشتالت در لوگوی Spartan Golf Club

یک طراحی زیبای گشتالت

این طراحی زیبا و مینیمالیستی توسط طراح گرافیک ایتالیایی Gianni Bortolotti برای شرکت ED  (Elettro Domestici)ایجاد شده است که ابتدای نام شرکت را کنار هم قرار داده است تا شکل دوشاخه الکتریکی را ایجاد کند .

این طراحی لوگو یک نمونه عالی است که چگونه شکل و عملکرد می تواند به صورت هارمونیک با هم هماهنگ باشند. مغز شما برای اولین بار دوشاخه الکتریکی ثبت می کند یا حروف را.

هر دو لوگو “Hope for African Children Initiative” و بوتیک جواهراتی “Snooty Peacock” بر اساس اصل پایداری چند جانبه برای ایجاد ادراک چندگانه سرمایه گذاری می کنند.

در مورد اولی ، لوگو به طور همزمان نقشه آفریقا و سایه های یک بزرگسال و یک کودک را نشان می دهد، در حالی که در لوگو Snouty Peacock شما می توانید طاووس با پرهای با شکوه و یک زن با موهای منظم را ببینید

گشتالت
گشتالت

قانون تداوم

عناصری که با یکدیگر هماهنگ هستند به صورت بصری مرتبط هستند. به عنوان مثال، خطوطی که متداوم هستند به عنوان یک شکل واحد درک می شوند. بخش های نرمتر آن ها، شانس بیشتری دارند که به عنوان یک شکل واحد در نظر گرفته شوند. قانون اصل تداوم را می توان دید

در جایی که در آن یک خط یک شی برش می‌دهد، با یک عنصر ثانویه هماهنگ شده و می تواند به سمت یک عنصر دیگر در ترکیب اشاره شود.

حتما بخوانید: روند طراحی لوگو در سال 2018

چشمان ما به طور طبیعی به دنبال یک خط هستند؛ هنگامی که یک شی را می بینیم، ما به طور خودکار مجبور به حرکت از میان یک شی دیگر هستیم. به عنوان مثال، چشمان ما از C در Coca به Cola دنبال می کنند، و از C در Cola به سمت L و A در کلمه ادامه می یابد. این کمک بصری به چشم ما کمک می کند تا میان کلمه حرکت کند!

اگر شما آماده اید که اصول قوی روانشناسی را در پروژه طراحی خود قرار دهید. در مورد ایجاد هماهنگی، نزدیکی و دیگر اصولی که در بالا ذکر شد، در مورد ایجاد یک ترکیب فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *