فرآیند طراحی لوگو های موفق و جذاب: لوگو در اولین ملاقات با مشتری یا کارفرما، مهم‌ترین چیزی است  که جلب توجه می‌کند بنابراین یک امر ضروری و حیاتی برای موفقیت یک برند در بازاریابی است. اگر برند‌ی قوی و جذاب برای خود ایجاد نکنیم به سرعت در اقیانوس بازار رقبا سقوط خواهیم کرد.

مقدمه

یکی از برداشت‌های نادرست در دنیای کسب‌وکار این است که اگر محصول یا خدماتی خوب باشد، این باور وجود دارد که به سرمایه‌گذاری‌ اضافی در زمان و پول برای ارتقای آن محصول نیاز نیست؛ در حالی که لوگو علامت اصلی هویت برند، مهم‌ترین نماد و اساس استراتژی بازاریابی مؤثر است که ارتباط برند را با مخاطب هدف فراهم می‌کند. بدون هویت برند، حتی محصول باکیفیت بالا نیز ممکن است شکست بخورد.

«لوگو و برند سازی بسیار مهم هستند. در بخش بزرگی از جهان، مردم نمی‌توانند فرانسه یا انگلیسی بخوانند، اما در به خاطر سپردن نشانه‌ها، عالی هستند.» کارل لاگرفلد

فرآیند طراحی لوگو های موفق و جذاب
فرآیند طراحی لوگو های موفق و جذاب

نشان دادن شخصیت در اپلیکیشن، وب‌سایت، یا برند می‌تواند راه قدرتمندی برای مخاطب باشد تا آن را شناخته و با شما همدلی کند. مردم می‌خواهند با انسان‌های واقعی ارتباط برقرار کنند و اغلب فراموش می‌کنیم که کسب و کارها فقط مجموعه‌ای از افراد هستند. (آرون والتر)

در این مقاله سعی می‌کنیم  فرآیند طراحی لوگو را مورد بررسی قرار دهیم.

فرآیند طراحی لوگو

فرایند طراحی لوگو

یکی از ویژگی‌های کلیدی لوگو، سادگی آن‌ است ولی این ممکن است توهم را به مشتریان بدهد که طراحی لوگو عملی ساده است و به چند ساعت کار نیاز دارد و برای این کار به مهارت‌های خاص، زمان یا تلاش زیادی نیاز نیست. این تصور کاملاً اشتباه است و چنین روشی برند سازی را به جایی نمی‌رساند. لوگو هم‌زمان هم باید ساده بوده و هم قابل تشخیص باشد.

طراحی لوگوی یک کار بسیار پیچیده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعیین وظایف
  • تحقیق کاربر
  • تحقیق بازاریابی
  • جستجوی خلاقانه
  • انتخاب سبک طراحی
  • انتخاب پالت رنگ
  • آزمایش در اندازه‌ها و محیط‌ های مختلف
  • ایجاد یک راهنمای سبک طراحی برای تنظیم موارد درست و نادرست استفاده از لوگو و غیره

تجربه نشان می‌دهد لوگویی که در طراحی آن به کوچک‌ترین جزئیات توجه شده و به‌درستی آزموده شده است، سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای آن شرکت محسوب می شود.. به دلیل پیچیدگی فرآیند طراحی و رسیدن به نتیجه ی مطلوب بسیاری از شرکت‌ها در شروع کسب‌وکار خود، این وظیفه خطیر را بر عهده‌ی طراحان خبره گذاشته و فقط به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

بررسی دقیق فرآیند طراحی لوگو

تعیین وظایف

اساسی ترین مرحله طراحی این مرحله می باشد است که طراح باید تمام اطلاعات را از مشتری برای رسیدن به نتیجه مطلوب به دست آورد.  اگر اهداف در ابتدا مشخص نشده باشند، فرآیند خلاقیت دچار آشفتگی می شود. نه‌تنها در طراحی لوگو بلکه در جریان برند سازی نیز برای رسیدن به نتیجه باید اهداف را از نقطه شروع به‌ وضوح مشخص کنید. این بدان معنا نیست که اهداف در پایان مسیر بدون تغییر باقی خواهند ماند.

اولین قدم برای طراحی یافتن پاسخ برای این سوال است که ما میخواهیم چه کاری انجام دهیم.اگر پاسخ روشنی برای این سوال نداشته باشیم نمی توانیم کار طراحی را انجام دهیم. به قول مایک مونتیرو «طراحی یک شغل است.»

مشتری شما لازم نیست تمام نکات و ویژگی‌های فرآیند طراحی را بداند. به همین دلیل است که آن‌ها مشتری هستند و شما طراح هستید. اغلب مشتریان نمی دانند که چه می خواهندو فقط می گویند که  یک لوگوی زیبا می‌خواهند که منجر به موفقیت کسب‌وکارشان شود. این طبیعی است که یک طراح را استخدام می‌کنند.

شما در ارتباط با مشتریان نه‌تنها باید از خواسته‌های آن‌ها مطلع شوید، بلکه باید ایده‌ها و دلایل پشت این خواسته‌ها را هم جویا شوید. هرچه اطلاعات بیشتری از مشتری دریافت کنید، در تعیین مسیر صحیح موفق تر خواهید بود.

فرآیند طراحی لوگو های موفق و جذاب
فرآیند طراحی لوگو های موفق و جذاب

این لیست شامل مهم‌ترین نکات مورد نیاز برای تعیین  هدف طراحی کلی است:

  • ماهیت محصول
  • مخاطب هدف
  • هدف‌گذاری جغرافیایی (در صورت وجود)
  • کلمات کلیدی که نشان‌دهنده هویت شرکت هستند
  • پالت رنگ ترجیحی
  • رسانه‌های احتمالی که لوگو در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • نیاز به سازگاری با هویت سازمانی موجود (در صورت وجود)
  • نوع ترجیح داده‌شده لوگو
  • ضرورت طراحی کاراکترهای نمایشی (mascot)

تحقیق

مرحله تحقیق معمولاً شامل دو بخش کاربران و بازاریابی است که به‌طور هم‌زمان صورت می‌گیرد.

تحقیق بر روی ترجیح‌ها و ویژگی‌های روان‌شناختی کاربران، اطلاع از تأثیر رنگ و نوع رسانه‌ها بر روی احساسات  و همچنین منابع اطلاعات و روش‌های خلاقانه‌ به معنای عمیق‌تر شدن بر روی جزئیات در این مرحله انجام می گیرد.

هدف طراحی
هدف طراحی

تحقیقات بازاریابی به معنای کاوش در بخش بازار، در درجه اول مورد توجه قرار می گیرد. طراحی لوگو، حاکی از ایجاد یک نشانه منحصر به فرد است که ضمن جلب توجه مشتریان باعث می‌شود  شرکت یا برند در بین برندهای دیگر بدرخشد . طراحان چون شرایط عملکرد لوگو را نمی‌دانند بنابراین قادر نخواهند بود لوگو را کارآمد و بدیع جلوه دهند و این مسئله ی غفلت از تحقیق و اتکا به بینش و استعداد خلاقانه فردی، طراحان را با خطر شکست روبرو می‌کند،

جستجوی خلاقانه

پروسه‌ ی طراحی برند در مورد هر برند خاص، بسیار منحصر به فرد است. این مرحله زمانی انجام می شود که طراح تمامی اطلاعات را برای ورود به مرحله خلق لوگو در دست دارد. اگر جمع آوری اطلاعات و نیازمندی‌های مشتری بسیار شفاف انجام گرفته باشد انتخاب سبک طراحی به سهولت انتخاب میشود و به تحقق هدف برندسازی و نیازهای بازاریابی کمک می‌کند ولی چنانچه نیازمندی‌ها مبهم باشند یا رقابت در بخش بازار شدید باشد باید مسیر‌های مختلفی مورد تحلیل قرار گیرند و موارد متفاوتی باید امتحان شوند تا لوگویی مؤثر و اصیل به دست آید.

در این مرحله طرح ها از اتودهای مدادی ساده گرفته تا نمونه‌های دیجیتالی پیچیده می تواند انجام پذیرد. بنابراین طراح با توجه به نیازمندی مشتری خود روشی که مؤثرتر واقع می‌شود را انتخاب می کند. سرعت و فوریت پروژه و ارتباط آن با سایر فرایندهای طراحی می‌تواند بر انتخاب فرمت ارائه تأثیر بسزایی داشته باشد.

هدف طراحی
هدف طراحی

                         طرح‌های اولیه خلاقانه برای طراحی لوگوی SwiftyBeaver

استودیو-طراحی-و-گرافیک-مونس-خواه
استودیو-طراحی-و-گرافیک-مونس-خواه

 

Saily App استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه 768x576 1

ممکن است طراح از طراحی فلت یا عمق دار، رنگی یا مونوکروم و با استفاده از شخصیت‌های نمایشی اقدام به طراحی کند. همچنین انتخاب پالت رنگ، شکل کلی و محل قرارگیری لوگو، برای مثال، گرد، مربعی، مثلثی و یا استفاده از قرارگیری افقی یا عمودی، همگی مواردی هستند که در نتیجه جستجوی خلاقانه مشخص می‌شوند. بنابراین ثمره ی جستجوی خلاقانه، انتخاب جهت‌گیری سبک و نوع طراحی است.

شاید دوست داشته باشید: طراحی اوریگامی پرنده

صیقل دادن جزئیات و نهایی کردن مفهوم

طراح در این مرحله، بر روی کوچک‌ترین جزئیات کار می‌کند. این همان مرحله‌ای است که طراحان با اشکال، خطوط، رنگ‌ها و سایه‌ها بازی می‌کنند، ولی در این مرحله، همچنان در حال تعیین مفهوم کلی سبک لوگو هستند. گاهی اوقات، پیشرفت کار توسعه تغییرات کوچک میلی‌متری صورت می‌گیرد که ممکن است تأثیر زیادی بر هارمونی کلی لوگو داشته باشند.

SwiftyBeaver2 استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه
ترکیب رنگ برای لوگوی Passfold استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه

     ترکیب رنگ برای لوگوی Passfold

تغییرات کاراکتر برای لوگوی Andre استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه

نتیجه این مرحله، ارائه نسخه نهایی از نمایش تصویری لوگو است.

فرآیند طراحی لوگو معمولا منجر به ساخت یک لوگو کاملا مناسب می‌شود. ترند اخیر طراحی‌ها باعث شده است تا لوگوهای مینیمال در این شرایط بیشتر ساخته شوند. برای مشاهده این لوگو می‌توانید به صفحه طراحی لوگو مینیمال مراجعه کنید.

آزمایش

این مرحله آزمایش یک شرط مهم اثربخشی و موفقیت برای لوگو است. پس از اتمام کار طراحی، باید بر روی نتیجه ایجاد شده، تست‌هایی انجام شود.  لوگو باید روی سطوح و وسایل گوناگون با شرایط و محیط‌های مختلف، در اندازه‌ها و رزولوشن‌های متفاوت و به تنهایی یا احاطه شده توسط لوگوهای دیگر آزمایش شود و در صورت امکان لوگو باید توسط افرادی که مستقیماً مخاطب اصلی قرار می‌گیرند، تست شود. نتایج آزمایش‌ها باید به‌طور کامل آنالیز شوند و گاهی اوقات این نتایج می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی بر تغییرات لوگوی نهایی تأثیر بگذارند.

عوامل ناچیز و عمیقی هستند که برای طراح، امکان پیش‌بینی آن‌ها وجود ندارد که عبارت‌اند از:

  • مکان جغرافیایی
  • ادراک رنگ
  • ناتوانی‌های جزئی و عمده
  • جنسیت
  • سن
  • آگاهی از فناوری
  • دین و اعتقادات
  • سطح آموزش
  • ویژگی‌های روان‌شناختی
موک آپ ۱ استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه

     تست کاراکتر کارتوتی برنامه ToonUp بر روی صفحه اپلیکیشن

موک آپ ۲ استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه

 

تست لوگوی Saily App App استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه

تست کاراکتر کارتوتی برنامه ToonUp استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه

تست لوگوی Design4Users در چاپ استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه

ایجاد راهنمای سبک طراحی

آخرین مرحله، تهیه ی یک راهنمای سبک طراحی برای لوگوی تأیید شده می باشد. این راهنما باید شامل دستورالعمل‌های شفاف و آموزنده‌ای در مورد تمامی تغییرات صحیح یا غلط استفاده از لوگو باشد که مشتری را قادر می‌سازد تا به هر یک از افراد درگیر در فرآیندهای مرتبط با لوگو، مانند مراکز چاپ در مورد مباحثی مانند حفظ قوانین ارائه هارمونیک لوگو آگاه سازد.

ویژگی‌های یک لوگوی مؤثر

نوع و سبک طراحی لوگو باید شامل ویژگی‌های مهم اثربخشی زیر باشد:

  • سادگی
  • اصالت
  • طول عمر
  • ثبات استفاده
  • تطبیق پذیری
  • قابلیت شناسایی
  • یادآوری
  • جذبه برای مخاطبان هدف
  • ارزشمندی

با توجه به اینکه همه این ویژگی‌ها، استخدام یک طراح حرفه ای ارزش سرمایه‌گذاری دارد. چرا که در این کار، زمان، تلاش و پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنید، نسبت به سودهایی که بعداً به دلیل برند سازی نامناسب و غیر هارمونیک از دست می‌دهید، ناچیز است.

حتما بخوانید: طراحی لوگو صنعت بازی

آیکن لوگوی مرورگر Lion استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه
آیکن لوگوی مرورگر Lion استودیو طراحی و گرافیک مونس خواه

پروسه طراحی لوگو در استدیو مونس خواه

فرآیند طراحی لوگو را می توان به سختی تعریف کرد: هر طراح گرافیکی رویکرد خاص خود را برای طراحی لوگو دارد. برای برخی، این روش روشمند و منظم است.
شرکت طراحی لوگو مونس خواه یک فرآیند کامل و حرفه ای طراحی لوگو را انجام می دهد که می توانید از آن به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه تحقیق و تحلیل را با نبوغ خلاقانه ترکیب میکنیم تا یک طراحی لوگوی برجسته ایجاد کنید. در زیر ۱۰ مرحله اساسی برای توسعه لوگو آورده شده است که با نمونه هایی کامل می شود که فرآیند را در عمل نشان می دهد.

مشاوره رایگان

1 | مشاوره رایگان

در طراحی لوگو بدون داشتن یک لوگو و هویت بصری قوی کسب و کار شما فرصت اثبات کیفیت و جذب بهتر مشتریان خود را از دست خواهد داد. ما با شماییم تا با طراحی لوگو برای شرکت شما داستان برند شما را بسراییم، به برند شما جان دهیم.

مشاوره رایگان

فرم بریف | 2

تمرکز یک بریف در درجه‌ی اول بر روی اهداف تجاری پروژه‌ی طراحی، می‌باشد. قرار نیست در بریف به جزئیات ابعاد زیبایی‌شناسی طراحی پرداخته شود.

Asset 13

3 | آنالیز و پژوهش

اطلاعات و دیتاهای ارائه شده درفرم بریف به صورت کامل بررسی و آنالیز می شود. نیازهای کارفرما از فعالیت برند با اصول و استاندارهای طراحی لوگو تلفیق و در مرحله بعد به کارفرما ارائه می شود.

Asset 11 2

ریبریفینگ | ۴

دراین مرحله اطلاعات و نتایج بررسی فرم بریف توسط تیم استودیو مونس خواه به صورت گزارش کاملی ارائه می شود. بایدها و نباید در برندینگ، استراتژی تبلیغات و فرم ها و رنگ های مورد نیاز تفهیم می شود.

Asset 12 2

۵ | همفکری

بعد از ارائه فرم ربریفینگ، پیشنهادهای استودیو مونس خواه در اختیار کارفرما قرار میگیرد و با همفکری و هم پیشنهادهای داده شده بررسی میگردد تا تحقیقات و اطلاعات کامل شده و طراحی شروع شود.

ارائه اتودها و انتخاب طرح

ارائه اتودها و انتخاب طرح | ۶

طبق صحبت های انجام شده بر اساس تعداد اتودهای ارائه شده، لوگوهای طراحی شده با پرزنت کامل طبق مراحل قبل در اختیار کارفرما قرار گرفته و اتود نهایی تعیین و در صورت نیازاصلاحات انجام میگیرد.

اصلاحات و نهایی سازی

۷ | اصلاحات و نهایی سازی

شرکت طراحی لوگو مونس خواه اصلاحات مورد نیاز را بر اساس نظرات کارفرما طبق اصول و استانداردهای طراحی لوگو انجام می دهد تا لوگوی طراحی شده هم از نظر کارفرما مورد تایید باشد

جلسه پرزنت

جلسه پرزنت | ۸

لوگوی طراحی شده به صورت یک فایل پرزنت آماده و ارائه می شود در این جلسه که به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می شود لوگوی طراحی شده به صورت یک فایل پی دی اف تهیه می شود در مورد کانسپت های استفاده شده، تناسبات اصولی رعایت شده، رنگ های سازمانی و نحوه ترکیب بندی رنگ و چیدمان صحبت می شود

جلسه پرزنت

۹ | ارسال و تحویل فایل

فایل لوگوی نهایی با تمامی ترکیبات رنگ و چیدمان درانواع فرمت های مورد نیازبه صورت حضوری یا از طریقی که کارفرما تعیین می کند آماده و ارسال می شود

پشتیبانی بصری

پشتیبانی بصری | ۱۰

تیم استودیو مونس خواه همواره به عنوان مشاور و پشتیبان بعد از اتمام پروژه طراحی در کنار مشتریان خود می باشد و هر جا نیاز به راهنمایی باشد در جهت بهبود هویت بصری مشتریان خود کمک میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *