در دنیای خلاق طراحی، Nike Swoosh بدون شک یک لوگو برند درخشان با یک پیام ساده و واضح است. مفهوم پشت Swoosh متفکرانه است – ظرافت در سادگی نهفته است. تقریبا نیم قرن پیش از آن در سال ۱۹۷۱، یک دانشجوی دختر دانشگاه کارولین دیویدسون، دانشگاه ایالتی پورتلند، با طراحی لوگو در سطح جهانی، Nike Swoosh را ایجاد کرد.

Logo NIKE.svg 1

طراحی لوگو نایک، امروز یکی از مشهورترین و معروفترین برندهای دنیا است. داستان این طراحی لوگو بسیار جذاب و ساده به عنوان تصویر شخصی است. همانطور که انتظار میرود، در هر شرکت موفق، کار سخت، ثبات و بودجه بسیاری وجود دارد.

نایک اسوش، برند نمادین زاییده ذهن یک دانشجوی طراحی گرافیک بود که ترک تحصیل کرده بود. که این قطعه فوق العاده را برای چند دلار اضافه، خلق کرد که برای کلاس های نقاشی او پرداخت می شد.

این لوگو ۱۷٫۵ ساعت ذهن او را برای رسیدن به طراحی لوگو نهایی درگیر کرد. چند ساعت شگفت آور از خلاقیت در ازای قیمت ارزان فقط ۳۵ دلار! یک سلسه از انواع این داستان را جالب و منحصر به فرد می کند.

یک دهه بعد، این شرکت با رسمیت شناخته شدن برند خود در لباس های ورزشی بصورت جهانی، به طراح لوگو خود یک حلقه، به سبک swoosh که الماسی در آن قرار داده شده بود و یک پاکت حاوی ۵۰۰ برگه سهام شرکت نایک اهدا شد.

 

 

طراحی Swoosh طراحی آیکونیک

فیل نایت، بنیانگذار نایک، قبلا به عنوان استاد حسابداری در دانشگاه ایالتی پورتلند کار کرده بود در دانشگاهی که کارولین دانشجوی طراحی گرافیک بود. او همچنین مشغول اجرای یک برنامه ورزشی Blue Ribbon Sports بود، که پس از آن توزیع کننده سواحل غربی برای کفش تایگر بود، یک برند ژاپنی که توسط Onitsuka Co. Ltd. ساخته شده بود.

 

Nike Swoosh
Nike Swoosh

یک روز سرنوشت ساز در سال ۱۹۷۱، کارولین دیویدسون، دانشجوی طراحی گرافیک، در سالن دانشگاه ایالتی پورتلند نشسته بود، زمانی که گفته بود پول کافی برای ثبت نام در کلاس نقاشی رنگ روغن ندارد ،کلاسی که علاقه زیادی برای ثبت نام در آن را داشت.

با شناخت پتانسیل او، پس از آن توسط پروفسور حسابداری فال نایت درباره حسابرسی کار خود برای شرکتش، Blue Ribbon Sports تماس گرفت. وی اغلب از خدمات کارولین برای ایجاد نمودار و بروشور برای شرکت خود استفاده می کرد و برای هر ساعت کار او مبلغ ۲ دلار پرداخت می کرد.

پس از درگیری با شرکای ژاپنی او تصمیم گرفت که نام تجاری خود را در کفش فوتبال بسازد. نایت یک بار دیگر از داویدسون خواست تا یک لوگو برای این نام تجاری جدید طراحی کند. تنها نکته ای که داشت این بود که طراحی باید حس حرکت را بیان کند و مهمتر از آن باید از شرکت رقیب Adidas متفاوت باشد.

پس از حدود سه هفته درگیری ذهنی، او با تکمیل طرح ها بر روی کاغذ ، کار خود را تکمیل کرد و سپس این طرح ها را بر روی یک چیدمان کفش قرار داد. همانند افسانه ها، تنها ۱۷ و نیم ساعت از وقت او را برای خلق نماد آیکونیک گرفت.

در ابتدا

در ابتدا، فیل نایت و شرکای کسب و کار او جف جانسون و باب وادل با طراحی تحت تأثیر قرار نگرفتند اما تصمیم گرفتند با Swoosh ادامه دهند با استفاده از دو خط منحنی ایجاد شده، نماد حرکت را نشان می دهد که با آن نیز درآمیخته شده است.

Swoosh تداعی گر “بال الهه یونانی نایک” برای نشان دادن صدای سرعت و جنبش است. صدای کلمه شامل حرکت و Swoosh در طراحی نیز مربوط به فیبری است آنها در کفش خود استفاده می کنند. یک شباهت جالب دیگر در تاریخ رومی یافت می شود. معادل نایک در روم باستان الهه ویکتوریا بود. علامت علامت” V” را می توان به عنوان اختصاری برای veritas به معنی درست و پیروزی درک کرد.

نماد مثبت نایک

این یک نماد مثبت است. با کاربرد و سرعت نوشتن، حرکت صعودی سمت راست گسترش یافته است تا علامت تیک را نشان دهد، همانطور که با قلم برای نشان دادن «تکمیل شده» یا «موفقیت» استفاده میشود. که در سایر فرهنگ ها و انواع مختلف نیز صادق است.

امروزه لوگوی نایک نه تنها حرکت را نشان می دهد، بلکه نمادی از شیوه زندگی است، نه یک محصول خاص. تجدیدنظر جهانی این لوگو تأییدی چنین است که هر ورزشکار در پی دستیابی به چشم انداز آن است. این باعث می شود یک برند جهانی آمریکایی واقعی باشد.

Nike Swoosh
Nike Swoosh

تنظیم کردن بر روی نام نایک

نایک در اساطیر یونانی، الهه بالدار پیروزی است. در پانتئون یونان، پدر و مادر او، خدا تایتان پالاس و الهه Styx است، و او با خدای یونانی زئوس همراه با خواهر و برادر خود (Kratos – قدرت،Bia – نیرو و Zelus –  تعصب) بازی میکند.

نایک، همچنین ویکتوریا نامیده می شود، کاراکتر الهی است، بر فراز میدان های جنگ پرواز می کند و به برندگان شکوه و عظمت اعطا میکند. او نماد پیروزی است و با شاخه ای از نخل و تاج نشان دهنده صلح و موفقیت است. او همچنین کارکنان هرمس را به عنوان پیام رسان پیروزی حمل می کند.

 

افزودن اسم

اسم نایک بعدا به لوگو اضافه شد ، بنابراین نایت تصمیم گرفت تا نظرسنجی از تمام نام های خود را در میان کارمند خود برگزار کند و نایک توسط جف جانسون، نخستین کارمند کنگلومرا چند ملیتی پیشنهاد شد.

همانطور که یونانیان می گویند، شعار نبرد آنها “نایک” است، و نماد swoosh نشان می دهد که نبرد پیروز شده است. برای ورزشکاران قرن بیستم، این کفش ، الهه بالدار را برای رسیدن به اهداف به تصویر کشید. این به راحتی می تواند به عنوان یک انطباق هوشمند و زیرکانه از فولکلور در استفاده روزمره در ساخت یک نام تجاری جهانی آمریکا ، توصیف شود

این یک تناسب کامل بود.

Nike Swoosh
Nike Swoosh

نایک نماینده چیست

نایک نماینده بال مجسمه معروف الهه پیروزی یونانی است، که انگیزه جنگجویی برجسته و بی باک را با موفقیت در میدان جنگ منتقل می کند، پیش از این لوگو به عنوان “نوار” شناخته شده بود اما بعدها بعنوان “اسووش” نامگذاری شد. توصیف فیبر مورد استفاده برای کفش نایک.

دیویدسون موفق شد حرکت را در یک طراحی انجام دهد که در هنگام قرار دادن روی کفش، پاک و کلاسیک باشد. کارولین دیویدسون در مصاحبه ای نادر با یادآوری در مورد روند پشت صحنه گفت:

زمانی که پیشگامان نایک نخستین نگاه اجمالی خود را از علامت سیاه ، انعکاسی گرفتند، طراح گرافیک منتظر یک واکنش شدید بود. چنین نبود و فیل پرسید: “خب ، دیگر چه کرده ای؟”

او با ناراحتی و ناامیدی که روز بهار را در سال ۱۹۷۱ بلعید، چندین طرح دیگر را ارائه داد. در نهایت، سه مرد، نایت، جانسون و باب، علی رغم میل شان نماد تیک یا چک مارک را قبول کردند. فیل بی ادبانه گفت: “خب، من آن را دوست ندارم، اما شاید با من رشد کند.”با اشاره به تیم اصلی برای نکته نهایی، یک یادداشت کوچک نوشت: “ما این را کمی بیشتر از بقیه دوست داشتیم”. چالش واقعی این بود که راه های آدیداس را که مورد علاقه شخصی فیل است، از بین ببرند. کارولین Swoosh را تکمیل کرد، اما نایت هنوز آن را رد میکرد. در نهایت، او طرح را تحویل داد و مبلغ ۳۵ دلار را دریافت کرد.

تولد افسانه

استیون آ. گریزر، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد و متخصص مدیریت ورزش می گوید: “Swoosh به نماد زنده و پر جنب و جوش شرکت تبدیل شده است. این کاملا به عنوان شرکت در همه جا قابل تشخیص است ، بدون شک جهانی است. “

در تاریخچه صنعت مد، طراحی لوگو Nike یک مثال کامل از نماد ساده اما عجیب و غریب است. نماد نایک اسووش اولین بار در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت به ثبت رسیده و توسط اداره ثبت اختراعات ایالات متحده ثبت شده است. نامی که در Futura Bold نوشته شده بود بعدها به وسیله کارولین دیویدسون به نماد swoosh اضافه شد. اینطور بود که نایک و اسووش با هم متحد شدند و به همین ترتیب یک افسانه متولد شد.

 

Nike Swoosh
Nike Swoosh

اولین محصول کفش های فوتبال بود که در یک کارخانه در گوادالاخارا (Guadalajara) ، مکزیک ساخته شد. امروزه، لوگو نایک یک برند شکوفا در صنعت مد است که هر محصولی ورزشی از لباس ورزشی تا کفش را تولید می کند. برند نایک ، علامت تیک را در طراحی های خود استفاده می کند.

تا سال ۱۹۹۵ ، نام نایک در داخل نماد swoosh نوشته شده بود. پس از سال ۱۹۹۵، نام در فونت نوشته شده از طراحی لوگو حذف شد. در حال حاضر، تنها نماد swoosh باقی مانده است.

کلید شناسایی برند

اسووشِ کارولین دیویدسون، کلیدی شناسایی برند نایک است که به حرکت رو به جلو و بهره وری اشاره دارد. داستان نایک برای هر دانشجوی طراحی گرافیک و تبلیغات ، تجدید نظر می کند، زیرا این عنصر طراحی شده است الهام بخش ترین قسمت آن است چرا که لوگو در ابتدا یک لحظه وجود خارجی نداشت.

حتی دیویدسون آن را “قطعه منصفانه برای پولی که او پرداخت کرده بود” توصیف کرده بود. لوگو swoosh بدون شک یکی از بزرگترین دارایی های این برند ورزشی است.

به رسمیت شناختن این که شرکت پس از یک دهه در مورد احترام حرفه ای و اهمیت طراحی خوب در موفقیت نام تجاری سخن می گوید. در کنار شعار تبلیغاتی مشهور “Just Do It” که شعار تبلیغاتی کل قرن بیستم را بر عهده دارد، نایک همچنان در بالای دنیای مد ورزش است.

مفهوم پشت swoosh ظرافت در سادگی

سال‌های زیادی است که از طراحی لوگوی این شرکت و برند معتبر می‌گذرد اما هنوز هم زیبایی و خاص بودن لوگوی نایک کم نشده است. طراحی لوگو نایک توانست پایه گذار چیزی در دنیای طراحان لوگو به عنوان قانون ظرافت در سادگی باشد که هنوز هم می‌توان در اغلب لوگوهای معروف این خاصیت قدرتمند را تماشا کرد. چیزی که شاید برای دانشجوی ترک تحصیل کرده در آن دوران مفهوم خاصی نداشت و خلاقیت او توانست این لوگو را به سنبلی جهانی از نام یک شرکت در دنیا تبدیل کند. خلاقیت همان جوهره‌ای است که قوانین را در هر شغل و حیطه‌ای پایه گذاری می‌کند. چیزی که خاص باشد و به راحتی بتوان با یک نگاه در ذهن ثبت کرد، همان هدف نهایی طراحی موفق لوگوی نایک بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *